Beste,
Enkele dagen voor het onverwacht overlijden van mijn vader, tekenen mijn vader en moeder een verkoopsovereenkomst met opschortende voorwaarde (verkoop gaat door mits goedkeuring verkaveling) voor de verkoop van een stuk grond.
Ter voorbereiding van de nalatenschapsaangifte lieten wij, gezien de complexiteit van de erfenis, in samenspraak met de ontvanger een voorafgaande schatting uitvoeren. Nu werd dit stuk grond ook mee geschat en de schatting valt veel hoger uit dan het bedrag waarvoor mijn vader en moeder de verkoopsovereenkomst tekenden.
Intussen is de verkaveling goedgekeurd maar is de verkoopsakte nog niet getekend en heeft mijn moeder nog geen geld ontvangen van de koper.
Hoe zetten we deze grond in de nalatenschapsaangifte? Als roerend goed met als waarde het bedrag dat op datum van overlijden overeengekomen was zoals weergegeven in de verkoopsovereenkomst of als onroerend goed met als waarde het bedrag dat op datum van overlijden overeengekomen zoals weergegeven in de verkoopsovereenkomst of met de waarde die uit de expertise is gebleken ? Dit maakt echt een groot verschil uit m.b.t. de schijf successierechten waarin mijn moeder en ik zouden vallen...
Dank voor het antwoord.