verkoop grond - aangifte successie

Isa
Topic Starter

verkoop grond - aangifte successie

#1 , 02 feb 2008 15:24

Beste,

Enkele dagen voor het onverwacht overlijden van mijn vader, tekenen mijn vader en moeder een verkoopsovereenkomst met opschortende voorwaarde (verkoop gaat door mits goedkeuring verkaveling) voor de verkoop van een stuk grond.

Ter voorbereiding van de nalatenschapsaangifte lieten wij, gezien de complexiteit van de erfenis, in samenspraak met de ontvanger een voorafgaande schatting uitvoeren. Nu werd dit stuk grond ook mee geschat en de schatting valt veel hoger uit dan het bedrag waarvoor mijn vader en moeder de verkoopsovereenkomst tekenden.

Intussen is de verkaveling goedgekeurd maar is de verkoopsakte nog niet getekend en heeft mijn moeder nog geen geld ontvangen van de koper.

Hoe zetten we deze grond in de nalatenschapsaangifte? Als roerend goed met als waarde het bedrag dat op datum van overlijden overeengekomen was zoals weergegeven in de verkoopsovereenkomst of als onroerend goed met als waarde het bedrag dat op datum van overlijden overeengekomen zoals weergegeven in de verkoopsovereenkomst of met de waarde die uit de expertise is gebleken ? Dit maakt echt een groot verschil uit m.b.t. de schijf successierechten waarin mijn moeder en ik zouden vallen...

Dank voor het antwoord.
Durven is tijdelijk de grond onder je voeten verliezen, maar niet durven is jezelf verliezen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 feb 2008 07:41

Bij 99,99% van de verkoopovereenkomsten van een onroerend goed (grond, huis) gaat de eigendom pas over bij het verlijden van de notariële akte. Daaruit volgt dat U in dit geval het bezit van die grond nog moet aangeven als een onroerend goed.

Kenmerkend aan een voorafgaande schatting (volgens de procedure van art. 20 Wetboek der Successierechten) is dat de uitslag bindend is voor beide partijen (erfgenamen en ontvanger). Het bedrag in de verkoopovereenkomst is dus fiscaal van geen tel voor wat de successierechten betreft.

Er hangt U echter wel nog meer boven het hoofd: de waarde van de voorafgaande schatting uit de successie zal fiscaal ook worden aangenomen als de werkelijke verkoopswaarde voor de verkoop... U zal dus:
1) registratierechten moeten bijbetalen op de verkoop als de akte al geregistreerd is
2 of U zal dat bedrag van de schatting moeten vermelden in de akte van verkoop als fiscale waarde.

Mogelijks betaalt U zelfs een boete in het eerste geval; eventueel is die te vermijden als U spontaan aanbiedt bij te betalen. Raadpleeg de notaris die de verkoop deed.

Bedenk dat als de voorafgaande schatting lager was geweest, dat U het lagere bedrag in de successie-aangifte had mogen zetten en dat die daarmee afgesloten was.

Mag ik vragen waarom U een voorafgaande schatting heeft gevraagd? Wie heeft U dat aangeraden?

Isa
Topic Starter

#3 , 03 feb 2008 15:02

Beste,

Vooreerst bedankt voor uw antwoord. Er werd ons aangeraden een voorafgaande schatting te laten doen aangezien er redelijk wat (landbouw-,bos-)gronden in de erfenis zitten die binnen de drie jaar na overlijden zullen worden verkocht. Wij hebben het ons nu ook al beklaagd dat we dergelijke schatting hebben laten uitvoeren, maar misschien werpt het wel zijn vruchten af naderhand...

Vriendelijke groet!
Durven is tijdelijk de grond onder je voeten verliezen, maar niet durven is jezelf verliezen

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”