waarde vruchtgebruik huisraad

egeltje
Topic Starter

waarde vruchtgebruik huisraad

#1 , 17 dec 2007 18:32

Naar ik heb begrepen erft de wettelijk samenwonende parter het vruchtgebruik van de gezinswoning en de huisraad. Daar tegenover staat onderhoudsverplichting tov kinderen van de overledene.
Mijn vriend heeft 1 zoontje. Toen we zijn gaan samenwonen heeft hij een kast en tafel met stoelen meegebracht, overig meubilair en het huis is van mij. Samen hebben we enkele electro-apparaten gekocht.
Nu vraag ik mij af: stel dat mijn vriend overlijdt en ik erf het vruchtgebruik op zijn goederen (kast, tafel, stoelen) en op de helft van de gezamelijke goederen. Ongetwijfeld zal zijn ex aan de deur staan om mij op mijn onderhoudsverplichting te wijzen. Naar ik heb vernomen is deze onderhoudsverplichting beperkt tot wat ik erf. De vraag is dus: hoe wordt die waarde van een vruchtgebruik op roerende goederen bepaald?
Is het gebruikelijk dat er onderhoudsgeld geeist wordt tov een stiefouder? Het kind zal sowieso een mooie som geld erven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 17 dec 2007 19:31

hoe wordt de waarde van een vruchtgebruik op roerende goederen bepaald?

Zoals de waarde van een VG op elk goed: men kijkt naar de vermoedelijke leeftijd van de vruchtgebruiker en naar de opbrengst van geld op lange termijn als referentie. In onze maatschappij gaan meubelen echter niet meer levenslang mee en worden ze zelden hersteld.

De waarde VG kan nooit groter zijn dan de waarde in volle eigendom... en voor tweedehandsgoederen van 10/20 jaar oud zal je niemand vinden die nog iets wil geven voor de kast en de stoelen.
De elektro zijn na 10 jaar kapot.

Besluit: laat maar een inventaris maken van die goederen (sowieso verplicht als kind nog minderjarig is); de waarde zal noppes zijn.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”