Schenking aan stiefkleindochter

stabilo
Topic Starter

Schenking aan stiefkleindochter

#1 , 13 dec 2015 11:02

Ik heb onlangs mijn huis verkocht en een nieuw appartement gekocht (dat op mijn naam staat). Ik ben feitelijk samenwonend. Mijn vriendin heeft 2 zonen. Beiden hebben kinderen maar één daarvan heeft een dochtertje waarvan ik peter ben. Nu zou ik graag dat appartement op naam van mijn petekind zetten (als ik later in een rusthuis terechtkomt om te beletten dat het OCMW dan alles verkoopt om mijn rekening te kunnen betalen - want met mijn pensioentje zal dat niet lukken). Wat is de goedkoopste formule daarvoor om zo weinig mogelijk successierechten te betalen ?
1/Ik heb ook al gehoord dat een 'gefaseerde schenking' eventueel goedkoper zou uitvallen maar wat bedoelen ze daarmee ?
2/Ik heb ook al gehoord om een deel te zetten op een zoon van mijn vriendin en een deel op mijn petekind ?
Misschien zijn er nog voordeliger manieren op zo weinig mogelijk successierechten te betalen - kan iemand mij daarbij helpen aub.
Alvast bedankt om te antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 dec 2015 11:49

je opzettelijk verarmen om het OCMW te laten opdraaien voor je rusthuisrekening zal niet lukken. Wat is je leeftijd? Wat is de waarde van de woning?

roharro

#3 , 13 dec 2015 12:38

Indien je later niet zelf je rusthuisfactuur kunt betalen zal degene die je schenking heeft gekregen onbeperkt moeten bijpassen tot beloop van het bedrag van de schenking.

Wat u wil doen heeft daarom geen enkele zin. Tenzij u doodgaat vooraleer
naar een rusthuis te gaan (maar dat weet u vermoedelijk nog niet...).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

stabilo
Topic Starter

#4 , 13 dec 2015 14:19

Hallo, ik ben u pas 65 jaar (en hoop dus nog lang te leven he)

wanton

#5 , 13 dec 2015 14:20

Als je feitelijk samenwonend zijt, maak je best een testament ten gunste van je vriendin. Dit kan als je zelf geen kinderen hebt. Als zij bij uw overlijden kan bewijzen , door facturen , burgerlijke stand, ... , dat jullie idd echt samenwoonden erft zij heet huis zonder iets te moeten betalen. Haar kinderen betalen dan later slechts de tarieven 'rechte lijn'.
Hetgeen u voorstelt, is eigenlijk fraude en lukt tegenwoordig niet meer. Zoals roharro zegt : de begunstigde moet bijbetalen zonder beperking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#6 , 13 dec 2015 15:26

Bovendien zit er ook iets ernstig fout in uw redenering stabilo: het OCMW en andere sociale voorzieningen zijn er om hulpbehoevenden te helpen. Dat wil zeggen, mensen zonder voldoende middelen om voor zichzelf te zorgen. Wij zorgen met ons allen (door belastingen) er voor om dat fonds voor hulpbehoevenden aan te vullen. als u zelf vind dat uw bezittingen niet moet gebruiken voor uw persoonlijke onderhoud en verzorging later, maar dat dit de plicht van de zorgstaat is voor u te zorgen (met het geld dat we solidair samengebracht hebben) en u liever eerst al uw bezittingen kado doet aan vrienden/familie. Wel dat is zéér laakbaar tov uw medemens én degenen die het absoluut wél nodig hebben....

j.demoor

#7 , 15 dec 2015 11:30

‘Nu zou ik graag dat appartement op naam van mijn petekind(=kind van zoon van feitelijk samenwonende vriendin) zetten(=schenken)’.

“Art.1.1.0.0.2.In deze codex wordt verstaan onder :...In titel 2, hoofdstuk 7 en hoofdstuk 8, wordt verstaan onder :...5° verkrijging in rechte lijn :...b) een verkrijging tussen een persoon en het kind(niet kleinkind) van zijn partner, ongeacht of de verkrijging plaatsvindt voor of na het overlijden van de partner. Als de verkrijging plaatsvindt na het overlijden van de partner, moet die laatste zijn hoedanigheid van partner ten aanzien van de eerst vermelde persoon nog hebben op de datum van zijn overlijden;...”(13 DECEMBER 2013. - Decreet houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit)

Gefaseerde schenkingvan onroerende goederen met tussenperiode van 3 jaar(http://www.vhg.be/en/node/1035).U kan een deel schenken aan elk van beide kinderen van uw vriendin alsmede aan uw petekind.

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp.§ 3. In afwijking van § 2 kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn algemeen afzien van het verhalen van de maatschappelijke dienstverlening verleend aan personen die ten laste zijn genomen in instellingen, waar bejaarden worden gehuisvest, op de onderhoudsplichtigen, met de goedkeuring van de gemeentelijke overheid. Ingeval van toepassing van het eerste lid, kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn uitzonderlijk toch de maatschappelijke dienstverlening op de onderhoudsplichtigen verhalen, wanneer het patrimonium van de persoon die deze hulp geniet opzettelijk in aanzienlijke mate is verminderd tijdens de vijf laatste jaren vóór de aanvang van de maatschappelijke hulp of tijdens de maatschappelijke hulp.”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”