Afsluiten tondine (beding van aanwas) op woning

Bert Janssens
Topic Starter

Afsluiten tondine (beding van aanwas) op woning

#1 , 15 jun 2007 17:47

Beste,

wij zijn getrouwd, mijn man heeft ??n kind uit een vorig huwelijk, ik heb geen kinderen. V??r ons huwelijk hebben mijn man en ik samen een woning gekocht waarop we een beding van aanwas voor de volle eigendom van de woning hebben afgesloten.
Nu willen we een nieuwe woning kopen, maar volgens onze notaris kunnen we hier geen beding van aanwas voor de volle eigendom meer voor afsluiten omdat we ondertussen getrouwd zijn.

- Klopt dit?
- Kunnen we eventueel wel een tweede woning aankopen waarop we dan een beding van aanwas voor het vruchtgebruik van deze tweede woning afsluiten?

Graag uw mening, mijn dank bij voorbaat,

Bert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 16 jun 2007 10:27

En heeft u gevraagd op welke rechtsgrond die notaris zich baseert?
Ik weet het antwoord niet zeker, maar wel het volgende.

Tontine is een kanscontract, het is een ingenieus systeem om succesierechten te ontlopen bij het openvallen van een nalatenschap tussen vreemden. U moogt daar instoppen wat u wilt en heeft het dus niet zozeer te maken met onroerende goederen.
Het lijkt me dan ook straf dat er een beperking wordt opgelegd qua het maken van tontines, de enigste voorwaarde van een tontine is dat het een werkelijk kanscontract is. M.a.w. u en uw man moeten een evenredig (anders is het een verdoken schenking) deel in de tontine plaatsen, en bij het overlijden wordt dat deel van de andere partner geacht altijd al van u geweest te zijn.

j.demoor

#3 , 17 jun 2007 12:25

Ik ga ervan uit dat u trouwde onder het wettelijk stelsel(= zonder huwelijkscontract).

?Art.1595.Tussen echtgenoten kan geen KOOPcontract worden aangegaan, dan in de vier volgende gevallen :...?(Burgerlijk Wetboek).

?43.Er is in de rechtsleer(78) gesteld dat het beding van aanwas niet mogelijk is tussen echtgenoten,wegens het verbod van art.1595 B.W...Met die stelling kan niet worden ingestemd.Een KANSCONTRACT onder bezwarende titel is iets heel anders dan een verkoop...Er dient daarbij te worden opgemerkt dat het verbod van art.1595 B.W. van STRIKTE interpretatie is....Wel dient...het gebruik van het beding van aanwas tussen.echtgenoten te worden gereserveerd voor:-echtgenoten die gehuwd zijn onder een stelsel van scheiding van goederen...?(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,Rechtskundig Weekblad 1995-96,980-981).

U kan van uw ?wettelijk? huwelijksvermogensstelsel overstappen naar ?scheiding van goederen? en inzake aanwas een notaris zoeken die voornoemd standpunt deelt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.
Raadpleeg voor boeken en tijdschriften www.bib.vlaanderen.be .Via interbibliothecair leenverkeer kan u uit andere bibliotheken lenen of kopie bekomen bij uw POB(=Plaatselijke Openbare Bibliotheek).
Raadpleeg zonodig http://www.juridischwoordenboek.be/

Reclame

Bert Janssens
Topic Starter

#4 , 20 jun 2007 17:26

Van harte dank voor jullie antwoorden.

Via een andere bron heb ik vernomen dat een tontine voor een tweede woning afsluiten wel kan (ook al ben je getrouwd in gemeenschap van goederen), maar alleen voor het vruchtgebruik van de woning, niet voor de volle eigendom.
Zo kan je verhinderen dat de kinderen je verplichten tot verkoop van de tweede woning, maar kan de langstlevende deze behouden zolang hij zelf wenst.
Klopt dit? Of moet je ook voor dit type van tontine gehuwd zijn met scheiding van goederen?

Extra informatie over onze specifieke situatie:

Wij zijn getrouwd met een huwelijkscontract waarin verklaard wordt dat wij gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel. De enige reden van dit contract is dat hierin ook beschreven staat dat het afgesloten beding van aanwas voor de volle eigendom van onze woning, niet ophoudt te bestaan nav ons huwelijk.

MrFrederik

#5 , 03 jul 2007 19:53

Hallo,

Een tontine bij aankoop van een onroerend goed kan enkel tussen samenwonenden en indien je gehuwd bent met scheiding van goederen. Bij een wettelijk stelsel niet dus.

Wanneer je de successie van dat onroerend goed wil regelen NA de aankoop dan spreekt men van een beding van aanwas.
Bij het beding van aanwas wordt bepaald dat bij het overlijden het aandeel van de eerst stervende van rechtswege toekomt aan de langstlevende.
Bij het beding van aanwas staan de partners de volle eigendom van hun deel af aan de andere partners onder opschortende voorwaarde van hun vooroverlijden. Als tegenprestatie verkrijgt dan deze overdrager de kans om de volle eigendom van het deel van de andere partner te verkrijgen voor zover hij of zij langer leeft. Een beding van aanwas wordt afgesloten voor een periode van twee jaar en wordt nadien telkemale stilzwijgend verlengd met periodes van twee jaar behoudens indien ??n van de partners de wil kenbaar heeft gemaakt om de aanwas te be?indigen.

De langstlevende van beide partners die ingevolge aanwas het volledige goed heeft verworven zal geen vergoeding verschuldigd zijn aan de erfgenamen van de eerst stervende. Aldus wordt zonder de overige nadelen van de tontine hetzelfde resultaat bereikt. Bij een beding van aanwas wordt in de regel gestipuleerd dat bij een relatiebreuk de partner die in de woning blijft een vergoeding zal betalen aan de andere partner ten belope van de helft van de normale huurwaarde die bij gebreke aan akkoord door een deskundige wordt bepaald.

Het bereikte resultaat van het beding van aanwas is eigenlijk hetzelfde als bij de tontine. De langstlevende verwerft het goed in volle eigendom of in vruchtgebruik na het overlijden van de eerststervende. Maar zolang beide partijen leven is het beding van aanwas opzegbaar en kunnen de modaliteiten van de be?indiging geregeld worden.

grt,

F.

MrFrederik

#6 , 03 jul 2007 20:13

Bert,

Ik begrijp dat jullie een tweede woning willen aankopen maar wat willen jullie naar successie juist bekomen? Als jullie nu een tweede woning aanschaffen, zal die in principe in het gemeenschappelijk vermogen vallen. Dwz dat bij overlijden van 1 van jullie beiden, de nalatenschap zal bestaan uit de helft van deze woning, waarvan dan het vruchtgebruik naar de langstlevende gaat en de naakte eigendom naar de kinderen.

Als de bedoeling is om zo weinig mogelijk successie te moeten betalen (langstlevende/kinderen) zou ik eenvoudigweg genoeg lenen en geen schuldsaldoverzekering nemen. Zeker als het over een beleggingsonroerend gaat. Eventueel zelfs met bulletlening (enkel intrest/geen kapitaal) Zo valt er sowieso minder in successie (actief - passief).

Als het gaat om bescherming van de langstlevende partner, zou ik persoonlijk opteren voor een keuzebeding in het huwelijkscontract waarin de langstlevende uit een aantal opties kan kiezen over hoe de verdeling dient te gebeuren bij overlijden van de partner. Op die manier zet je je vandaag niet 'vast'.

grt,

F.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”