wat houdt de term 'afstand-deling' in?

creamofcork
Topic Starter

wat houdt de term 'afstand-deling' in?

#1 , 28 jan 2012 13:53

Geacht forum, kan iemand mij uitleggen wat deze term inhoudt? Ik ben uiteindelijk op zoek naar een Engelse vertaling ervan, maar het begrip is mij onduidelijk (ik ben niet thuis in Belgisch recht). Waarin verschilt het van 'verdeling'? Een websearch heeft weinig opgeleverd, anders dan dat afstand-deling zowel in (echt)scheidingen als in het erfrecht schijnt voor te komen. Verder vond ik één webreferentie waarin de term in het Frans vertaald wordt als 'renonciation'. Dekt dat de lading? Dat zou toch simpelweg 'afstand' betekenen?
Voor alle hulp bij voorbaat veel dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 28 jan 2012 16:55

http://books.google.be/books?id=gZr0_kZ ... ng&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;

http://home.hccnet.nl/m.breemans/afstandwet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien weten de professionele op dit forum hier meer van.

creamofcork
Topic Starter

#3 , 28 jan 2012 23:35

Dank voor uw reactie. Deze (en andere) referenties vond ik inderdaad ook, maar ze hebben helaas alle betrekking op de werking van het concept zonder uit te leggen wat het precies inhoudt. Wat is bijvoorbeeld het verschil met 'verdeling' (zo het daar al van verschilt)? Waarop heeft de 'deling' betrekking, ergo, waarom staat er niet alleen maar 'afstand'? Doet men afstand IN een deling of VAN een deling? Het is mij compleet onduidelijk.
Ik zou advies van een jurist inderdaad bijzonder op prijs stellen!
Veel dank alvast.

Reclame

Aafke64

#4 , 31 jan 2012 17:51

Een verdeling heeft meer betrekking op roerende goederen.

Een afstand-deling, toedeling, of toebedeling houdt in dat iemand zijn deel in een onroerend goed afstaat aan een andere mede-eigenaar, al dan niet een volledig einde stellend aan een onverdeeldheid.

creamofcork
Topic Starter

#5 , 31 jan 2012 20:04

Beste Aafke64, bijzonder veel dank voor uw antwoord (ik begon al te wanhopen na ruim zeventig 'kijkers' en nul antwoorden ;-)).
Nu op zoek naar een goede vertaling (niet eenvoudig want 'renunciation' en 'division' dekken geen van beide de lading ;-)).
In ieder geval is het goed om te weten dat 'toedeling' hetzelfde behelst - daar kunnen we vast wel wat mee.
Nogmaals veel dank!

Aafke64

#6 , 02 feb 2012 07:23

Graag gedaan ! :-)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”