Dag allen,
Ik en mijn toekomstige man vormen een nieuw samengesteld gezin, elk minderjarige kinderen uit ons vorige huwelijk, geen gemeenschappelijke kinderen. We hebben trouwplannen. Omdat we beide een scheiding hebben meegemaakt, willen we nu starten met scheiding van goederen met een klein gemeenschappelijk deel. Tot daar is alles duidelijk omschreven in geval van een scheiding. Naarmate we langer gehuwd zijn, zal dat gemeenschappelijk deel groeien. In geval van overlijden van één van ons beide, vind ik het minder goed overzichtelijk wat de gevolgen voor partner en kinderen zijn. Momenteel hebben we een vruchtgebruik voor de langstlevende partner omschreven in het huwelijkscontract, maar wat zijn de gevolgen voor het kind dan betreft de erfbelasting? In het bijzonder gezien mijn inbreng in de woning aanzienlijk groter zal zijn dan die van m'n partner. Als ik het goed begrijp, erft hij het vruchtgebruik en mijn kind de blote eigendom. Maar dienen mijn kinderen dan meteen een serieus bedrag erfbelasting op te hoesten op de blote eigendom? Ik heb 2 zorgen in dat scenario: wat als de kinderen de erfbelasting niet kunnen betalen? Ik heb nu nog jonge kinderen die vooral van mij afhankelijk zijn en ook qua erfenis vooral op mij zullen moeten rekenen... Dienen zij zich in schulden te steken? Maar ook de zorg of mijn partner dan wel effectief in de woning kan blijven?
Nog tips, suggesties rond zaken die we dienen op te nemen in het huwelijkscontract?
Bedankt!