Huwelijkscontract en erfrecht bij nieuw samengesteld gezin

Roosje87
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huwelijkscontract en erfrecht bij nieuw samengesteld gezin

#1 , 13 mar 2025 16:03

Dag allen,

Ik en mijn toekomstige man vormen een nieuw samengesteld gezin, elk minderjarige kinderen uit ons vorige huwelijk, geen gemeenschappelijke kinderen. We hebben trouwplannen. Omdat we beide een scheiding hebben meegemaakt, willen we nu starten met scheiding van goederen met een klein gemeenschappelijk deel. Tot daar is alles duidelijk omschreven in geval van een scheiding. Naarmate we langer gehuwd zijn, zal dat gemeenschappelijk deel groeien. In geval van overlijden van één van ons beide, vind ik het minder goed overzichtelijk wat de gevolgen voor partner en kinderen zijn. Momenteel hebben we een vruchtgebruik voor de langstlevende partner omschreven in het huwelijkscontract, maar wat zijn de gevolgen voor het kind dan betreft de erfbelasting? In het bijzonder gezien mijn inbreng in de woning aanzienlijk groter zal zijn dan die van m'n partner. Als ik het goed begrijp, erft hij het vruchtgebruik en mijn kind de blote eigendom. Maar dienen mijn kinderen dan meteen een serieus bedrag erfbelasting op te hoesten op de blote eigendom? Ik heb 2 zorgen in dat scenario: wat als de kinderen de erfbelasting niet kunnen betalen? Ik heb nu nog jonge kinderen die vooral van mij afhankelijk zijn en ook qua erfenis vooral op mij zullen moeten rekenen... Dienen zij zich in schulden te steken? Maar ook de zorg of mijn partner dan wel effectief in de woning kan blijven?

Nog tips, suggesties rond zaken die we dienen op te nemen in het huwelijkscontract?

Bedankt!

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 13 mar 2025 22:47

Partners betalen geen erfrecht op de gezinswoning. Kinderen wel op het deel dat ze erven. De waarde van de blote eigendom is afhankelijk van de leeftijd van de vruchtgebruiker. Hoe jonger die laatste, hoe minder waarde voor de blote eigendom en hoe minder erfrecht.

Je kan clausules in het huwelijkscontract opnemen. Interessant kunnen zijn het keuzebeding en het beding Valkeniers.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Thomas_A

#3 , 14 mar 2025 05:55

Momenteel bent u nog niet opnieuw gehuwd, maar de woning waarvan sprake is wel al samen gekocht. Klopt dit?

Is de juiste eigendomsverhouding volgens inbreng daarbij dan wel juist beschreven?

Reclame

Roosje87
Topic Starter

#4 , 14 mar 2025 08:44

Partners betalen geen erfrecht op de gezinswoning. Kinderen wel op het deel dat ze erven. De waarde van de blote eigendom is afhankelijk van de leeftijd van de vruchtgebruiker. Hoe jonger die laatste, hoe minder waarde voor de blote eigendom en hoe minder erfrecht.

Je kan clausules in het huwelijkscontract opnemen. Interessant kunnen zijn het keuzebeding en het beding Valkeniers.
Ok, dat is enigzins geruststellend. Mijn vrees is vooral op korte termijn, nu mijn kinderen nog jong zijn, maar wij gelukkig ook :P Hopelijk hebben we dit scenario nooit nodig, maar zo te horen zouden de lasten dan enigzins verdeeld zijn tussen mijn kinderen en mijn partner.

De woning volledig aan mijn partner overlaten, is niet wenselijk in onze situatie, ook al is dit qua erfrecht het meest gunstige scenario. Ik zou dan mijn kinderen onterven, zij maken nooit meer aanspraak op hun deel in de woning omdat mijn partner niet hun biologische vader is.

Ik bekijk eens het keuzebeding en beding Valkeniers.
Momenteel bent u nog niet opnieuw gehuwd, maar de woning waarvan sprake is wel al samen gekocht. Klopt dit?

Is de juiste eigendomsverhouding volgens inbreng daarbij dan wel juist beschreven?
We zijn nog niet gehuwd en momenteel wonen we in mijn woning. Op deze woning zou mijn partner een recht van bewoning behouden tot mijn kinderen meerderjarig zijn en het beheer zelf in handen kunnen nemen. We plannen na ons huwelijk wel samen een woning te kopen. Mijn inbreng hierin zal veel groter zijn dan die van mijn partner. We plannen te kiezen voor een 50/50 beschrijving, met een schuldbekentenis.

basejumper

#6 , 14 mar 2025 11:45

Beste

Los van de noodzaak om dit effectief te laten optimaliseren door een notaris wil ik ook uw aandacht vestigen op de mogelijkheid om een 'successieverzekering' te onderschrijven. dat is eigenlijk een soort levensverzekering die er voor zorgt dat een vermoed bedrag aan successierechten uitgekeerdwordt aan uw begunstigden bij overlijden.
In se is dat zelden een zeer hoog bedrag. Voorbeeld : indien u 2 kinderen heeft en een nalatenschap met een waarde van 500.000 euro zou nalaten (nog geen rekening gehouden met korting successie voor minderjarigen) dan betalen zij ongeveer 19.500 euro aan successie elk of 39.000 euro in totaal. Als u een overlijdensverzekering van pakweg 50.000 euro neemt dan kost u dat relatief weinig. En die verzekering betaalt dan bij uw overlijden 50.000 euro aan uw kinderen waarmee zij perfect successie kunnen betalen. https://myexperts.bnpparibasfortis.be/n ... 2ff01b02af
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”