VV - verdeelrecht

Hoshi
Topic Starter

VV - verdeelrecht

#1 , 21 sep 2024 03:21

Korte situatieschets:

Ik heb samen met 2 zussen een onroerend goed geërfd.
Ik bewoon het onroerend goed en ben ondertussen al eigenaar van het deel van zus A (overgekocht).
Ik ga binnenkort het deel van zus B ook overkopen en volledige eigenaar worden van het O.G.
Graag had ik geweten wie de notariskosten en het verdeelrecht dient te betalen.

Nu kwam ik onderstaande tekst tegen over het te betalen verdeelrecht op de woning en had ik graag geweten of dit juist is en waar ik iets van wetgeving hieromtrent kan vinden?

"De fout die gemaakt wordt is dat de uit onverdeeldheid treding GEEN VERKOOP is.
De regel "de koper betaalt de kosten" is NIET toepasselijk inzake een VERDELING.
Men mag beide juridische verrichtingen dan ook niet verwarren!
De erfgenamen komen m.i. BINNEN DE VERDELING onderling overeen: de ene krijgt geld in de plaats van zijn deel in natura, de andere krijgt het gehele O.G. in natura en geeft geld aan de andere erfgenamen in de plaats.
Voor de R.G. van de massa dient er niets geregistreerd te worden, voor het O.G. van de massa spijtig genoeg wel. Dus dat registratierecht valt ten laste van de massa, dus uiteindelijk te dragen door alle erfgenamen.
Dan pas is de V&V van de nalatenschap afgerond.
Het is dus niet omdat enkel op de verdeling van O.G. registratierechten geheven worden dat deze registratierechten en alle overige kosten, exclusief zouden betaald moeten worden door diegene die het O.G. overneemt.
De registratierechten zijn een noodzakelijke uitgave als gevolg van de uit-onverdeeldheid-treding: dus te dragen door àlle erfgenamen."

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2024 10:24

Volgens mij is de verdeling reeds gebeurd bij de erfenis. En nu is er gewoon een verkoop aan de zussen. Deze kosten zijn dus voor u.

Hoshi
Topic Starter

#3 , 21 sep 2024 20:38

@mava105

De verdeling van de erfenis is nog niet gebeurd.
De vereffening verdeling van de erfenis is nog gaande.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”