Schenking-testament

SunAmber
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking-testament

#1 , 04 jul 2024 21:47

Ik heb enkele gemengde vragen, ik probeer ze zo duidelijk mogelijk te formuleren.

Wat betreft de schenking van appartement door moeder aan beide kinderen.(2)
Moeder krijgt het vruchtgebruik en blijft in de woning wonen.
Indien ze later in een rusthuis zou moeten verblijven, ze ervoor kiest om het appartement te verhuren.
De opbrengst van de huur is voor mijn moeder, klopt dit?
Indien ze het appartement wil verkopen, heeft ze de toestemming van beide kinderen nodig, is dit correct?
De opbrengst van de verkoop van het appartement is deze voor mijn moeder of de kinderen?
Indien de opbrengst naar de kinderen gaat is de optie om haar appartement te schenken bij leven wel zo een goed
idee dan?
Wat als ze met haar pensioen en haar spaargeld het rusthuis niet meer gaat kunnen betalen?

Schenking van een som geld aan de kleinkinderen bij leven.
Moeder kan aan elk kleinkind tot max. €12.500 onbelast schenken, ook al komt ze binnen de 3 jaar te overlijden.
Moet dit bedrag in 1 keer geschonken worden of kan dit vb. ook opgesplitst worden in €4000 gespreid over 3 jaar?

Ze kan de schenking ook in een zelfgemaakt testament zetten wat betreft de geldsom van max. €12.500 voor de kleinkinderen.
Belangrijk is dat dit testament zelf geschreven is, een datum en haar handtekening aanwezig is.
Dit zelf opgemaakt testament moet dit in een notariskantoor geregistreerd worden of kan dat thuis worden bewaard en bij overlijden aan de notaris worden afgegeven?

Alvast bedankt.

Thomas_A

#2 , 04 jul 2024 23:38

Als moeder de naakte eigendom schenkt en het vruchtgebruik behoudt, kan ze inderdaad blijven wonen of verhuren. De inkomsten zijn dan voor haar.

De vraag of ze toestemming van de kinderen nodig heeft om te verkopen, is naast de kwestie. Ze kan helemaal niets verkopen want ze is geen eigenaar meer. Zij moet haar toestemming geven (of overlijden) gezien haar vruchtgebruik.

Opbrengst is uiteraard voor de kinderen. Schenking is onherroepelijk. Als moeder rusthuis niet kan betalen, zullen ze wel moeten bijdragen.

bullgod

#3 , 04 jul 2024 23:47

na schenking kan moeder enkel nog (de waarde van) haar VG verkopen.
VG en BE kunnen samen beslissen om te verkopen.
waarde BE is dan wel voor kinderen.
meestal wordt in schenkingsakte voorwaarde opgenomen dat begunstigden schenker dienen te helpen in geval van nood.

12500 onbelast schenken of erven? is dit zo?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

SunAmber
Topic Starter

#4 , 05 jul 2024 00:09

na schenking kan moeder enkel nog (de waarde van) haar VG verkopen.
VG en BE kunnen samen beslissen om te verkopen.
waarde BE is dan wel voor kinderen.
meestal wordt in schenkingsakte voorwaarde opgenomen dat begunstigden schenker dienen te helpen in geval van nood.

12500 onbelast schenken of erven? is dit zo?
12.500 kan je als grootouder 1 keer per kleinkind onbelast schenken. Dit weet ik zeker.
Ook indien ze binnen termijn van 3 jaar komt te overlijden hoeven de kleinkinderen geen succecierechten meer te betalen op dit bedrag.

Wat mij niet duidelijk is als ze dit in een testament wil zetten, eigenhandig opgesteld en geschreven of je dit document aan de notaris moet afgeven of pas na overlijden ook ok is.

bullgod

#5 , 05 jul 2024 00:29

het is fijn voor u dat u het zeker weet, maar ik vind het niet direct terug op vlabel.
het gegeven dat u schijnbaar het onderscheid niet kent tussen schenken en erven maakt mij enigszins argwanend.

Thomas_A

#6 , 05 jul 2024 06:23

het is fijn voor u dat u het zeker weet, maar ik vind het niet direct terug op vlabel.
Gaat hierover:

https://www.goedgezind.be/55-plussers/h ... n-erfenis/

Ik ken geen enkele voorwaarde dat dit in 1 keer moet geschonken worden.

Verder is een testament dat thuis bewaard wordt geldig, maar is het risico natuurlijk groter dat het niet gevonden wordt bij overlijden. Onbewust, of doordat iemand die door het testament minder zou erven dit eerst in handen krijgt.

Gezien het belang van de vragen die u stelt om de nalatenschap goed te regelen, is het verstandigst om aan een notaris uit te leggen wat u juist wil bereiken. Deze kan u dan de mogelijke formules suggereren.

Dit geknutsel met van horen zeggen loopt vaak niet goed af.

bullgod

#7 , 05 jul 2024 06:44

Gaat hierover:

https://www.goedgezind.be/55-plussers/h ... n-erfenis/

Ik ken geen enkele voorwaarde dat dit in 1 keer moet geschonken worden.

Verder is een testament dat thuis bewaard wordt geldig, maar is het risico natuurlijk groter dat het niet gevonden wordt bij overlijden. Onbewust, of doordat iemand die door het testament minder zou erven dit eerst in handen krijgt.

Gezien het belang van de vragen die u stelt om de nalatenschap goed te regelen, is het verstandigst om aan een notaris uit te leggen wat u juist wil bereiken. Deze kan u dan de mogelijke formules suggereren.

Dit geknutsel met van horen zeggen loopt vaak niet goed af.
dank voor de link.
naar mijn aanvoelen haalt TS punt 1 en 2 uit de link door elkaar?

SunAmber
Topic Starter

#8 , 05 jul 2024 09:09

Een gesprek met de notaris staat volgende week op de planning.
De zaken die ik hier vraag was ter voorbereiding op het gesprek.
Informatie van horen zeggen doe ik zelf eerst opzoekwerk, alvorens dit voor waarheid te aanzien.

Voor de argwanende zielen, wat betreft de schenking aan de kleinkinderen betreft deze informatie heb ik via deze link:
alsook heb ik dit aan het Legacio team gevraagd, dus vandaar mijn zekerheid.

https://www.nagelmackers.be/nl/onze-inz ... 0schenking.

bullgod

#9 , 05 jul 2024 12:59

Een gesprek met de notaris staat volgende week op de planning.
De zaken die ik hier vraag was ter voorbereiding op het gesprek.
Informatie van horen zeggen doe ik zelf eerst opzoekwerk, alvorens dit voor waarheid te aanzien.

Voor de argwanende zielen, wat betreft de schenking aan de kleinkinderen betreft deze informatie heb ik via deze link:
alsook heb ik dit aan het Legacio team gevraagd, dus vandaar mijn zekerheid.

https://www.nagelmackers.be/nl/onze-inz ... 0schenking.
eveneens dank voor de link.
maar zelfs in uw link is er geen sprake van een dode die kan schenken.
ook opletten dat notaris niet méér kost dan wat er uitgespaard kan worden aan erfbelasting.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”