Mijn broer, vrijgezel met als erfgenamen enkel zijn zus en andere broer, heeft 1 jaar en 6 maanden voor zijn overlijden zijn huis verkocht en het geld door de notaris op zijn rekening laten storten.
Nu bij de aangifte van nalatenschap zegt de dienst erfbelasting dat er moet betaald worden op de verkoopsom van zijn huis, zijnde 250.000 euro alsook op het saldo van zijn rekening, zijnde 104.000 euro.
Aangezien het aan 55 procent belast wordt tussen broers en zus, gaat het over veel geld.
Ik heb op de aangifte vermeld dat het saldo van zijn rekening het restant is van de verkoopsom van zijn huis. Ik heb er ook de rekening uittreksels bijgevoegd van de storting door de notaris op zijn rekening als bewijs van wederbelegging.
De dienst erfbelasting zegt dat dit als bewijs onvoldoende is en vraagt bewijs waar het verschil van het geld naartoe is, dus 250.000 - 104.000 euro die nog overblijft.
Ik kan daar als zus geen bewijs van voorleggen, hij zal dit opgeleefd hebben voor zover ik weet.
Het lijkt mij toch logisch dat er niet betaald moet worden op de verkoopsom van zijn huis EN op het saldo van zijn rekening, waarin vervat zit het geld van de verkoop van zijn huis?
Kan de dienst erfbelasting dit zomaar doen?