Situatie :
Zoon X heeft in 2017 een appartement gekocht waarop hij een hypotheek heeft lopen. ( klein beschrijf)
Dit appartement wil hij weer verkopen en mijn ouderlijk huis kopen om dat dan op te knappen en daar te gaan wonen .
Gezien we de verbouwing zelf willen doen, en dat dus tijd gaat vragen.
Zitten we met A) de praktische kant van waar hij intussen moet gaan wonen
B) 2 hypotheken aflossen is niet haalbaar ( huidige appartement + koop ouderlijk huis)
Deze problemen zouden we kunnen oplossen , indien ik het ouderlijk huis koop van mijn moeder ( zit in zorgcentrum en huis komt leeg te staan).
Als de verbouwing dan klaar is , kan mijn zoon X , zijn appartement verkopen en zou ik het ouderlijk huis aan hem kunnen verkopen. Op die manier blijft hij met 1 hypotheek zitten .
Nu de vragen :
*Welke oplossing is het goedkoopste op vlak van registratie en dergelijke?
*Kan ik dat huis aan hem verkopen , na de verbouwing, tegen de prijs waaraan ik het aankocht?
*Stel dat mijn moeder voor de verkoop van het ouderlijk huis komt te sterven en ik koop mijn 3 zussen uit.
Kan ik dan bij de verkoop aan mijn zoon , mijn erfdeel van de aankoop prijs trekken als een soort van schenking aan hem?
*Zijn er andere mogelijkheden om dit geheel financieel zo goedkoop mogelijk op te lossen?
Alvast bedankt voor jullie reacties