successierechten

guyken
Topic Starter

successierechten

#1 , 17 aug 2008 08:05

Graag een simulatie.
Moeder (al 25 jaar weduwe) bezit 100.000 euro op spaarboekje en heeft eigen woning twv 175.000 euro.
Zij heeft drie zoons.
Hoeveel gaat de fiscus opeisen bij haar overlijden aan successierechten ?
Zijn hier mogelijkheden om dit bedrag te minimaliseren.
Hartelijk dank voor eventuele reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 aug 2008 09:47

De eerste vraag die ik mij stel is : is moeder volledig eigenaar van de woning of zijn de kinderen reeds blote eigenaar van de helft?

Indien moeder volledig eigenaar is , wordt de nalatenschap verdeeld in dire. Tarieven als volgt , afzonderlijk te berekenen voor roerend en onroerend , per erfgenaam :
0 - 50.000 € = 3 %
0-250.000 € = 9 ´

Resultaat per erfgenaam :

3 % op 33333 = 1000 € voor roerend deel
3 % op 50.000 plus 9 % op 8.333 = 2250 € voor onroerend deel
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

guyken
Topic Starter

#3 , 17 aug 2008 14:19

Hartelijk dank voor jouw vlugge respons.
Idd moeder is volledige eigenares van de woning.
Op mijn vraag of er een meer fiscaal aantrekkelijk alternatief was, heb ik nog geen antwoord gekregen.

Reclame

wanton

#4 , 17 aug 2008 19:04

Voor het onroerend goed is vererven de goedkoopste oplossing. Wanneer later één van de broers het huis dan wil kopen , betaalt die slechts 1 % registratierechten (ipv 10 %) op de totale waarde.
Voor (een deel van) de geldsom kan eventueel een hand- of bankgift gebeuren. Daar zijn geen schenkingsrechten op te betalen en als moeder nog drie jaar leeft ook geen successierechten.
Verder zit er niet veel in. Vermits er drie erfgenamen in rechte lijn zijn , is het grootste deel van de erfenis slechts belast aan 3 % , het laagste van alle tarieven , zowel successie- als schenkingsrechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

guyken
Topic Starter

#5 , 17 aug 2008 21:11

Hartelijk dank voor je klaar en duidelijk antwoord.
Alles is nu heel transparant

Terug naar “Successie- & Registratierechten”