Wat als moeder hertrouwt ?

sylvia52
Topic Starter

Wat als moeder hertrouwt ?

#1 , 30 jun 2008 19:16

Een vraagje uit nieuwsgierigheid :
ik ben blote eigenaar van het huis van mijn ouders (staat reeds 20 jaar op mijn naam); vader is overleden en mijn moeder heeft vruchtgebruik tot ze overlijdt en dan is het huis voor mij. Tot daar.
Wat zou er gebeuren moest mijn moeder hertrouwen met iemand die veel jonger is dan zij ? Als zij overlijdt, mag dan die (jonge) man theoretisch gezien in het huis blijven wonen tot hij dan weer overlijdt ???? Het zou me niet logisch lijken, maar ik heb hier al andere dingen gelezen die mij niet logisch lijken, dus vandaar de vraag. 8)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2008 22:22

Vruchtgebruik eindigt bij het overlijden van de vruchtgebruiker.

De naakte eigenaar wordt dan volledig eigenaar en niemand erft het vruchtgebruik.

scorpioen

sylvia52
Topic Starter

#3 , 30 jun 2008 22:36

Bedankt. Toch ergens een geruststelling. 8)

Reclame

mapleleiah

#4 , 30 jun 2008 23:10

Kan de moeder uit dit verhaal niet via een testament opleggen dat haar nieuwe man ook in de woning mag blijven?

En gezien vanuit het standpunt van die nieuwe man ... is deze persoon dan totaal niet beschermd? Dat wil zeggen: kan die dan van de ene dag op de andere door de naakte eigenaar buitengezet worden?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

simonjo

#5 , 01 jul 2008 06:35

Na de dood van uw moeder wordt u de volle eigenaar van de woning, daar kan uw moeder geen rechten meer op laten gelden in een eventueel testament.

Als u enig kind bent kan zij evenwel nog de helft van haar roerende goederen nalaten aan een eventuele nieuwe echtgenoot, maar ik vrees dat die daarmee geen aanspraak kan maken op woonrecht in die woning.

Hij kan dus redelijk tot zeer snel op straat staan.

sylvia52
Topic Starter

#6 , 01 jul 2008 07:52

Mijn bovenstaande vraag is echt (nog niet !?) reëel, het is meer in de context van "indien ....." want je weet nooit natuurlijk.
Ik zit ook niet te wachten op dat huis, maar eerlijk is eerlijk, het is wel mijn bedoeling er later zelf in te gaan wonen (woon nu in appartement) en ik heb ook al 20 jaar de kosten aan het huis moeten betalen (buitenkant zoals bv nieuw dak, afvoerbuizen, enz). Dus lijkt het me toch niet logisch dat ik dat de rest van mijn leven zou moeten blijven doen als bv die man langer leeft dan mij. 8)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”