Blokkering rekeningen na overlijden.

vlj
Topic Starter

Blokkering rekeningen na overlijden.

#1 , 24 jun 2008 21:34

Hallo,

Een maand geleden is mijn moeder overleden en nu zijn al de rekeningen van mijn vader geblokkerd en zijn pensioen is ook een tijd stop gezet wegens administratieve redenen.

Ondertussen komen de rekeningen binnen en de bank KBC weigert deze te betalen en mijn vader krijgt ook geen leefgeld. Daar ik zelf een zogezegde "erfgename in buitenland"ben (woon in NL) zou de blokkering 6 maanden kunnen duren. Het betreft hier niet alleen kleine rekeningen maar ook bvb 1 voor 3000 liter stookolie dus dit is natuurlijk al geen kleintje meer en Esso wilt natuurlijk zijn geld.

Is er een mogelijkheid om via een of andere weg deze situatie te bespoedigen ? Is het eigenlijk geen verplichting om leefgeld te geven ? En is het ook geen verplichting dat rekeningen voor energie ed betaalt kunnen worden ?

Wij (de kinderen) willen mijn vader wel helpen alleen hij weigert dit (trots en eigenwijs).

Hoe dan ook vind ik dit persoonlijk een hele schandelijke situatie. Eerst is hij zijn vrouw na 53 jaar huwelijk kwijt en nu krijgt hij al deze miserie er bovenop. Dit zou toch niet zo maar moeten kunnen.

Alvast bedankt.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 24 jun 2008 22:23

Uit dit artikel zou je heel wat antwoorden moeten vinden: Partner overleden, geldtoevoer afgesneden

Metsie

#3 , 24 jun 2008 22:25

In principe kan de bank de tegoeden pas vrijgeven en/of facturen betalen nadat zij hiertoe de toelating heeft gekregen van de Registratie, dit ingevolge artikel 95 van het Wetboek der Successierechten.
De bank moet echter m.i. het pensioen dat na overlijden gestort werd vrijgeven. De houding van de bank is weinig commerciël, trek hieruit gewoon jullie conclusies.....
Om de zaak te bespoedigen, neem contact op met de Ontvanger.

Reclame

wolf2

#4 , 24 jun 2008 23:15

Vraag aan de Ontvanger de formulieren om een borgstelling te doen. Een erfgenaam die in België woont stelt zich borg voor de betaling van de successierechten die U verschuldigd kunt zijn. Zet alle elementen op papier die nodig zijn om die rechten te berekenen (met het passief wordt geen rekening gehouden; dus spaar U die moeite om het op te schrijven).
Borgstelling tekenen; indienen bij Ontvanger; Directeur beslist; Ontvanger geeft attest. Met dat attest + een erfrechtverklaring (of een attest van erfopvolging, ook van de Ontvanger, indien bepaalde voorwaarden vervuld zijn) maakt de bank de rekeningen vrij.

Heeft de Ontvanger U dat niet verteld of voorgesteld?

wanton

#5 , 25 jun 2008 15:33

Welke bank doet nog zo'n toeren? Elke serieuze instelling heeft tegenwoordig een systeem om 'leefgeld' uit te betalen aan de overlevende echtgenoot , in afwachting van de volledige vrijgave van de tegeoden. Vermits één der erfgenamen in het buitenland verblijft , moet hiervoor gewacht worden op een akkoord van de Registratie , die ofwel eerst de Successierechten wil betaald zien of - zoals Dino zegt- een borgstelling vanwege een ingezetene eist.
Dit alles mag voor de bank echter geen beletsel zijn om betalingen van begrafenis ,ziekenhuis te doen en een beperkt leefgeld uit te keren. Inkomsten na het overlijden zijn bovendien niet inbegrepen in de nalatenschap. Uw vader moet ook over zijn deel kunnen beschikken.

Interpelleer de kantoordirecteur met één en ander.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”