#3 , 16 jun 2008 21:53
"De bediende van het registratiekantoor gaf me de tip zelf naar het gemeentehuis toe te stappen om daar een kopie van overlijden van moeder aan te vragen. Met deze kopie kon ik dan een erfrechtverklaring of akte van bekendheid aanvragen bij het registratiekantoor."
Ja, voor zover er geen testament noch huwelijkscontract is. Met het gratis attest erfopvolging van de Registratie kunt U alleen maar rekeningen deblokkeren bij een bank; niets anders. Geen brandkasten, geen verzekeringen.
Elke aangever kan steeds een ingediende aangifte wijzigen. Meestal draait dit uit op een bijbelasting plus een boete; soms op een teruggave.
Het principe is: U moet aangeven wat er volgens U is. U moet een standpunt innemen: dat geld was van mijn voorganger; eventueel kunt U vermelden dat het wordt betwist door iemand anders. Naargelang het geval wordt het al van bij het begin opgenomen in de belastbare basis of niet (zie de openbare vakcursus Successierechten op Fisconet).
Moeder beschikte ook over 3 verzekeringscontracten (Tak 23). Blijkbaar is men niet genoodzaakt om deze aan te geven bij de successsie. Ze werden ook in een aparte brief vemeld van de bank.
Alle levensverzekeringen waar de overledene geld heeft in gestopt moeten worden aangegeven, tak 21, 23 en 26 inbegrepen. Afhankelijk van de begunstigden worden ze belast bij die personen zelf of worden ze bij het andere actief bijgeteld.