Kasbons aan toonder

echo
Topic Starter

Kasbons aan toonder

#1 , 15 jun 2008 21:43

Ongeveer twee jaar geleden hebben mijn broer en ik, enkele kasbons aan toonder gekregen van ons vader,zonder schriftelijk bewijs. Enkele weken geleden is ons vader overleden.
Moeten wij nu deze kasbons aan toonder in de successie brengen, of zijn kasbons aan toonder automatisch eigendom van de bezitter,dus wijzelf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 15 jun 2008 22:06

Ik bied je mijn innige deelneming aan bij het overlijden van je vader.

Niet eerlijk, maar tja, je kan deze gemakkelijk ontduiken. De kasbon is aan toonder. Een bezoek aan de bank naar aanleiding van aangifte van nalatenschap heeft me geleerd dat de bank enkel het saldo van de rekeningen doorgeeft die op de dag van het overlijden op rekening stonden.

Mocht ik te komen overlijden voor 2013, mijn kinderen en echtg. zullen zich gelukkig prijzen met die kasbons aan toonder. Ze werden wel uitgegeven aan een lagere rente, maar kunnen perfect de successierechten ontlopen.

In mijn topic vermelde ik ook dat me het laatste jaar moe heb gemaakt aan bankgiften voor mijn kinderen (aangetekende zendingen). De bediende leerde me dat dit enkel diende om als eventueel de fiscus zou vragen hoe zij aan zo veel geld kwamen, dat ze dit kunnen bewijzen dat het geen zwart geld is. De kinderen mogen deze bankgiften wel aangeven, maar moeten dit niet. De bank heeft nog altijd zijn bankgeheim en deelt enkel het saldo mee op de dag van het overlijden. Dit zijn mijn woorden niet, maar de woorden van de bankbediende.

wolf2

#3 , 16 jun 2008 21:39

"voor 2013"
Kasbons aan toonder blijven bestaan, ook na 2013. Belgische banken mogen ze niet meer uitgeven, maar banken in het Groothertogdom wel.

"dit enkel diende om als eventueel de fiscus zou vragen hoe zij aan zo veel geld kwamen, dat ze dit kunnen bewijzen dat het geen zwart geld is."
En, als U zou overlijden, om te kunnen bewijzen dat de schenkingen méér dan 3 jaar gebeurden voor uw overlijden.

De kinderen mogen deze bankgiften wel aangeven, maar moeten dit niet.

"De bank heeft nog altijd zijn bankgeheim en deelt enkel het saldo mee op de dag van het overlijden. Dit zijn mijn woorden niet, maar de woorden van de bankbediende."
Belgische banken hebben geen bankgeheim voor de fiscus. De fiscus kan tot 10 jaar voor een overlijden alle gegevens opvragen van om het even welke rekening.

Reclame

mariootje

#4 , 05 aug 2008 08:22

voor of na 2013 verandert de wetgeving dan van de succesierechten of van de kasbons

het is het eerst dat ik daar van hoor van "2013" maar weet niet wat er dan zal gebeuren
heb k iets gemist ?

wolf2

#5 , 05 aug 2008 14:57

Die van de kasbons.
In stappen gaat men naar een afschaffing van Belgische waardepapieren aan toonder. Men kan enkel nog inschrijven op naam.

Aby

#6 , 23 aug 2008 12:16

ok
Laatst gewijzigd door Aby op 26 aug 2008 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#7 , 23 aug 2008 12:59

Een levensverzekering is inderdaad een tegoed dat buiten de 'pot' van de nalatenschap valt en toekomt aan degene die als begunstigde staat aangeduid. Slechts die bekomt het bedrag en betaalt de successierechten erop.
Dit WAS een legale vorm van onterving, waar men niets kon tegendoen. Maar op 26 juni 2008 heeft het Grondwettelijk Hof - de hoogste gerechtsinstantie van het land- geoordeeld dat er sprake is van discriminatie wanneer de rechten van de reservataire erfgenamen worden genegeerd bij spaarverrichtingen in de vorm van een verzekeringsproduct. Er is volgens het grondwettelijk hof geen reden om de begunstigde van een levensverzekering anders te behandelen dan wie een schenking heeft ontvangen.Er mag volgens dit arrest geen discrimatie mogelijk zijn tussen de reservataire erfgenamen.
De zoon kan zijn erfrechterlijke reserve inroepen bij deze ' schenking' via levensverzekering.
Let wel , deze uitspraak is slechts bindend voor de rechtbank die , naar aanleiding van een zaak, deze vraag had gesteld aan het Hof. Verwacht wordt wel dat andere rechtbanken dezelfde houding gaan aannemen.
Dus : iemand (gedeeltelijk) onterven via levensverzekering zou niet meer mogelijk zijn
Volgens de verzekeringsmaatschappijen zou dit niet van kracht zijn voor de klassieke levensverzekeringen , maar alleen slaan op de spaarformules zoals tak 23.
Indien de kinderen hun reserve niet uitoefenen , kan het wel. Ook als U binnen het vrij beschikbaar gedeelte blijft. Dit kan U wegschenken.
Bij 1 kind : de helft . Bij 2 kinderen : 1/3;/ Meer kinderen : 1/4.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Aby

#8 , 23 aug 2008 19:34

ok
Laatst gewijzigd door Aby op 26 aug 2008 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.

pietje

#9 , 24 aug 2008 11:12

Persoon X koopt kasbons aan toonder op 01/03/2003, die 3 jaar later vervallen en door iemand anders worden geint en verlengt.
Persoon X overlijd in 2008.
Worden deze kasbons nog geacht in het vermogen van de overledene te zijn i.v.m. betalen successierechten?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”