#2 , 14 jul 2010 21:28
Vooreerst : indien deze procedure wordt gevolgd komen de twee die thuis blijven goed weg.
De blote eigendom wordt berekend op basis van de leeftijd van de waarschijnlijk langst levende ouder. Voor een vrouw van nu 60 jaar heeft het vruchtgebruik een waarde van 53.70 %. De blote eigendom van het huis is dan 46.30 % of 277.800 €. Deze BE wordt dan via schenkingen verdeeld tussen de 4 kinderen. Eigenlijk zijn er 8 schenkingen : elke ouder schenkt 1/8 BE aan elk van de 4 kinderen. De schenkingsrechten worden wel berekend op de volle eigendom = 8 x 75.000 € geeft rechten : 8 x 3875 €.
Indien de BE verkocht wordt , ontvangen de verkopers slechts 1/4 van 277.800 € of 69450 €. De kopers doen een gouden zaak . Ze betalen bovendien slechts 1 % aan registratierechten en hebben geen kosten onderweg. Bij het overlijden van de laatste ouder hebben zij de helft van de woning in volle eigendom , aan huidige waarde dus 300.000 €.
Een schenking nu is OK. Maar een koop/verkoop kan later nog gebeuren aan mi. meer realistische prijzen. Waarom het huis niet gewoon laten vererven. De successierechten zijn ongeveer hetzelfde.
Dit is een vrijwillige verarming vanwege de schenkers. Ik veronderstel dat de ouders over voldoende kapitaal beschikken om eventuele rusthuiskosten te betalen , want in dergelijke situatie zal een OCMW nooit tussenkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon