opeisen woning

sofie23
Topic Starter

opeisen woning

#1 , 10 mar 2010 09:17

Mijn overgrootouders hadden een pand van veel waarde. Zij zijn, samen met mijn grootvader als kleine jongen tijdens de oorlog moeten vluchten en hebben alles achtergelaten. De duitsers hebben het pand ingenomen en daar mijn overgrootouders zijn omgebracht tijdens de oorlog is het pand nooit terug in familiebezit geraakt. Er moeten zeker nog ergens papieren of documenten van bestaan, want nu duikt dit pand op in de vtm-reeks 'mijn restaurant'. Ik vraag mij af, als wij het als erfgenamen niet kunnen opeisen, of de papieren onvindbaar zijn, hoe het dan wel kan gebruikt worden voor een televisieprogramma. Hoe begin ik aan een zoektocht naar de documenten? Als wij de erfgenaam zijn, wil ik hier toch iets van kunnen opeisen, waar ga ik best te rade? Moet ik in de archieven van de stad beginnen zoeken? Zijn er instanties die hierbij kunnen helpen?
Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 mar 2010 13:55

Archieven van de stad, archief van de architect, archieven van de notaris via wie eventueel de aktes verleden werden.

Wie laat momenteel toe dat er een restaurant in wordt opgestart?

sofie23
Topic Starter

#3 , 10 mar 2010 14:26

Ik heb hier absoluut geen idee van. Ik heb het pand herkend op televisie en mijn ouders en grootmoeder ook. We hebben dan met elkaar gebeld en zouden nu willen uitzoeken hoe het komt dat na de oorlog de woning niet is teruggegeven aan de kinderen van mijn overgrootouders. (mijn grootvader dus). Deze is ook op vroege leeftijd gestorven en heeft nooit de moed gehad om aan de zoektocht ter opvordering van het pand te beginnen. Ik denk dat onze beste kans is de stadsarchieven te gaan uitpluizen, want een akte hebben wij ook niet in ons bezit. De familie is gevlucht tijdens de oorlog, zonder iets te kunnen meenemen. Daar mijn grootvader gestorven is , zijn er geen andere familieleden meer dan de kleinkinderen en achterkleinkinderen. Mijn overgrootouders hebben het pand gebouwd voor de oorlog en hadden er een stoffenwinkel. De duitsers hebben er een tijd lang een hoofdkwartier van gemaakt en het pand is uiteindelijk na de oorlog 'geschonken' (in welke zin dan ook) aan de toenmalige kerkfabriek, omdat de ouders omgekomen waren en mijn grootvader dan een tijdje op straat heeft geleefd als minderjarige. Dat is tot nu de enige informatie die wij hebben, maar er moeten toch ergens bewijzen zijn dat dat pand gebouwd werd door mijn overgrootouders...

Reclame

chrisd

#4 , 10 mar 2010 15:29

Ik heb het pand herkend op televisie en mijn ouders en grootmoeder ook.
U zult toch wel geweten, waar het stond?? daar bent u nooit meer wezen kijken of zo?

sofie23
Topic Starter

#5 , 10 mar 2010 15:53

Natuurlijk zijn wij meermaals naar het pand geweest, maar eens in handen van de kerkfabriek laten ze niet veel gegevens meer los. En daar mijn vader, broer, zus en ikzelf de enige familie nog zijn, iedereen is omgekomen tijdens de oorlog en mijn grootvader is gestorven toen ik 2 jaar was, weten we gewoon niet waar we moeten beginnen met zoeken, of naar welke instanties we ons moeten begeven om dit allemaal te onderzoeken. En daar wij helemaal niet meer in de buurt wonen is het niet gemakkelijk om dat van op afstand te bekijken. Ik ga nu beginnen met oorlogsarchieven door te nemen, mss vind ik zo iets terug, ik vind het alleen raar dat men niets terugvindt als wij het vragen, maar dat het pand nu wel plots opduikt in een televisieprogramma. Ik ben al even met de opzoekingen bezig, maar alle bewijs tot nu toe wordt niet vrijgegeven.

chrisd

#6 , 10 mar 2010 15:55

Kadaster?

wanton

#7 , 10 mar 2010 15:57

Heeft U zich al gewend tot het plaatselijk kantoor der Registratie? Die moeten toch in staat zijn redelijk ver in het verleden na te gaan wie de opeenvolgende eigenaars waren.
U zegt ergens : geschonken aan de kerkfabriek. Dat is iets dat ik nog gehoord heb , nl. dat onbeheerde onroerende goederen na de oorlog op een bepaald moment openbare domein werd. Eerst in een soort pacht , daarna , na vele jaren dat e eigenaars niet opdoken , in eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

chrisd

#8 , 10 mar 2010 16:12

U schrijft:
want nu duikt dit pand op in de vtm-reeks 'mijn restaurant'
Maar u wist al in/sinds uw jeugd van het bestaan van dat pand?

De familie heeft in de periode na de oorlog niets ondernomen; in die periode kwam het aan de kerkfabriek, etc.?

sofie23
Topic Starter

#9 , 10 mar 2010 19:04

Ik wist inderdaad van het bestaan van dat pand, maar kende niet het hele verhaal erachter. Het is door het pand te herkennen op televisie dat ik nu het hele verhaal gehoord heb. Als kind was dat gewoon 'het huis waar opa is opgegroeid'. De ouders van mijn grootvader zijn omgekomen tijdens de oorlog en mijn opa, die toen nog maar een jaar of 8 was, heeft een tijd op straat geleefd en is uiteindelijk bij het leger beland en heeft een nieuw leven opgebouwd. Volgens mijn vader had hij het moeilijk om erover te praten en is er nooit in detail gegaan. Het enige dat mijn vader, die niet in staat is om met dit opzoekingswerk bezig te zijn, me wist te vertellen is dat mijn grootvader als kind voor het huis heeft gestaan na de oorlog en dat hij daar weggejaagd is, omdat het aan de kerk toebehoorde. Sindsdien heeft hij een nieuw leven opgebouwd en heeft er zich geen vragen meer bijgesteld. Wat ik dus nu wel doe...

sofie23
Topic Starter

#10 , 10 mar 2010 19:09

Mijn vader heeft trouwens ooit een beetje opzoekingswerk verricht, toen hij dat nog kon, maar niemand heeft hem willen verder helpen of documenten laten inzien, hij werd ook weggestuurd, onder het mom dat daar geen gegevens over waren. En dat verontrust mij nu het meest, ik ben daar stouter in, ik laat me niet wegsturen en wil dit tot op het bot uitspitten.

Vandebos

#11 , 10 mar 2010 19:19

Hou het forum op de hoogte en vergeet niet dat in een dergelijk dossier publiciteit zowel uw vriend als vijand kan zijn.

bartvdv

#12 , 10 mar 2010 19:22

Volgens mij kun je daar geen rechten meer op claimen. De enige die dat kon was de eigenaar van de woning die geen verdere stappen ondernomen heeft. En ook de erfgenamen niet, die blijkbaar toch op de hoogte waren. Wat bijvoorbeeld als het gebouw in de loop van 70 jaar al een paar keer werd verkocht aan mensen die te goeder trouw zijn?

Dat je het een en ander wenst te achterhalen kan ik begrijpen. Maar het gebouw opeisen omdat het plots op tv verschijnt? Het gaat hier niet om een geroofd kunstwerk dat plots ergens opduikt in Argentinië en na een procedureslag van decennia teruggegeven wordt aan de eigenaars of erfgenamen.

Verjaring zal hier ook wel spelen.

Mijn startpunt zouden het kadaster en het stadsarchief zijn.

roharro
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 mar 2010 20:46

Ik ken het huis in kwestie. Omdat ik wist dat mijn moeder (°1920) op minder dan 50 meter van die woning is opgegroeid heb ik haar daar vanavond over gesproken. Ook met mijn vader die uit dezelfde stad afkomstig is. Ze hebben ook enkele van hun leeftijdsgenoten getelefoneerd. Het verhaal is eenduidig over de ganse lijn: de woning werd minstens sedert einde WO I (één) bewoont door de pastoor van het aangrenzende begijnhof (waar ze deel van uitmaakt). Er is nooit een winkel in uitgebaat. De woning werd ook niet gebouwd net voor WOII, ze is heel veel ouder.

Het lijkt er dus op dat uw familieverhaal niet klopt of dat u zich van woning vergist. Ik raad u aan om kontakt op te nemen met het gemeentebestuur of het kadaster teneinde e.e.a. aan de hand van geschreven documenten te verifiëren.
Laatst gewijzigd door roharro op 10 mar 2010 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sofie23
Topic Starter

#14 , 10 mar 2010 20:58

Bedankt iedereen voor de nuttige info. Ik kan hier heel wat mee.

chrisd

#15 , 10 mar 2010 21:03

Ik ken het huis in kwestie.
Waarom noem je eigenlijk geen adres?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”