Wat als verhuurder overlijdt

Miekemaaike79
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat als verhuurder overlijdt

#1 , 09 feb 2025 07:42

Kort mijn situatie schetsen. Mijn moeder moet opgenomen worden in een rusthuis en ik heb een officieel zorgmandaat bij de notaris. Ik wil mijn moeder haar huis verhuren aan haar broer dit om uit de kosten te komen van het woonzorgcentrum. Voor mij mag dit contract ook blijven duren na het overlijden van mijn moeder.
Ik heb echter nog een halfbroer waar wij weinig tot geen contact mee hebben. In de erfenis vastgelegd bij de notaris staat dat ik het overgrote deel erf en mijn broer het minimum wat dus komt op ik 2/3 en mijn broer 1/3. Nu zou ik niet verwonderd zijn dat mijn broer bij de erfenis zijn deel zal willen eisen. Hoe kan ik mijn nonkel zo goed mogelijk beschermen? Of wat gebeurd er als mijn moeder komt te overlijden?
Ook welk huurcontract gebruik ik het beste en wie moet dat tekenen? Ik of mijn moeder?
Alvast bedankt voor de hulp.

Thomas_A

#2 , 09 feb 2025 08:37

Met de zorgvolmacht kan u nu een contract afsluiten als verhuurder. Dat is geen probleem.

Bij overlijden van uw moeder stopt dit contract niet, maar de erfgenamen worden verhuurder. Vermoedelijk zijn dat dus u en uw halfbroer, tenzij er bv. veel spaargeld of beleggingen zijn. Dan zou dit in de verdeling naar hem kunnen gaan en de woning naar u als jullie dat wensen.

Stel dat jullie samen verhuurder worden, kan elk van jullie naar de rechtbank stappen om de onverdeeldheid te laten stoppen. Echter is een gedwongen verkoop gewoonlijk niet ideaal voor een zo hoog mogelijke verkoopprijs. Beter overeenkomen dus.

Miekemaaike79
Topic Starter

#3 , 09 feb 2025 16:29

Beste,
Wat bedoelt u met de onverdeeldheid?
Ik kan het huurcontract opstellen met mijn mama als verhuurder veronderstel ik?

Reclame

Thomas_A

#4 , 09 feb 2025 16:58

Na overlijden van uw moeder is uw zorgvolmacht niet meer van tel en zijn jullie beide voor een deel eigenaar. Jullie bezitten het huis dus in onverdeeldheid en dit tegen jullie wil. Jullie hebben het immers nooit samen gekocht.

Jullie kunnen niet verplicht worden om de onverdeeldheid te laten bestaan.

mava105

#5 , 09 feb 2025 20:02

Er moet geen nieuw huurcontrect worden opgemaakt. Het bestaande kan best blijven wel, met een addendum naar de wijzigingen. Basishuurprijs blijkft dezelfde, evenals de voorwaarden.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”