bankgift - formaliteiten

gandries
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bankgift - formaliteiten

#1 , 13 nov 2024 16:56

Binnenkort zal de Vlaamse overheid, bij een overlijden, waarschijnlijk systematisch nagaan of er in de aan het overlijden voorafgaande periode door een erfgenaam geen niet-geregistreerde schenkingen zijn gedaan, met de bedoeling deze in het kader van de successie alsnog te belasten.

In de commentaren die hierover verschijnen in kranten en op websites van banken staat telkens te lezen dat dit kan voorkomen worden middels tijdige bankgiften (minstens 3 jaar, vanaf 2025, 5 jaar voor het overlijden) en dit op voorwaarde dat volgende formaliteiten zijn vervuld :

- een bij aangetekende brief op voorhand door de schenker aan de te begiftigen persoon gedane kennisgeving van de intentie om te schenken ;
- een zogenaamde pacte adjoint waarin de gedane bankgift wordt bevestigd.

Mijn vraag is op welke gronden deze beweerde formaliteiten berusten :
- een loutere overschrijving, met vermelding van het feit dat het om een schenking gaat of eenvoudigweg zonder die vermelding, kan toch niet anders worden geïnterpreteerd dan als een schenking ?
- de datum van de overschrijving kan toch simpelweg aan de hand van het betreffende rekeninguittreksel bewezen worden ?
- op basis waarvan zou de belastingdienst die datum dan nog in twijfel kunnen trekken met de bedoeling de geschonken bedragen alsnog op te nemen in de te belasten erfenis, ook al is de schenking méér dan 3 of 5 jaar geleden gebeurd ?
- en ligt de bewijslast overigens niet bij de fiscus ?

wanton

#2 , 13 nov 2024 19:07

De Vlaamse overheid kan niet nagaan - ik zou niet weten hoe - of er niet-geregistreerde giften zijn gebeurd de vijf jaar voor iemands overlijden. Wat ze wel te weten komen is of er in die vijf jaar bepaalde sommen aanwezig (geweest) zijn. Indien in die periode een onroerend goed is verkocht, een groepsverzekering is ontvangen of op enerlei wijze een som is ontvangen. Indien die som niet meer aanwezig is bij het overlijden - onder welke vorm ook als effecten of zo - of er geen uitleg kaan gegeven worden, zal idd dat bedrag toch belast worden bij de erfgenamen.
Dit kan steeds vermeden worden door die bewuste registratie , aan een bevrijdende 3 % voor kinderen.
Dat van die aangetekende brief wordt niet meer gedaan. Een document tussen schenker en begunstigde met wederzijds akkoord is wel best op te maken, ook al to. de andere erfgenamen. Een (kopie van het) uittreksel met de verrichting is best bij te voegen. Het komt er gewoonlijk op aan de datum van de verrichting te bewijzen.
Ik raad u aan uw bank te betrekken bij zo'n verrichting. en zij beschikken meestal over een voorbeeld van brief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”