Het zijn vijgen na pasen want het kwaad is al geschied, maar ik wou toch graag de volgende casus even voorleggen.
De tante van mijn vrouw overlijdt. Enige verwanten zijn haar broer (mijn schoonvader) en in opvolging daarvan mijn vrouw. Omdat tante geen spreekwoordelijke nagel heeft om aan haar gat te krabben besluiten schoonvader en mijn echtgenote de erfenis te verwerpen. Hiervoor stappen ze naar een notaris, K, voor een simpele verwerping. Die blijkt echter achteraf allerlei banken e.d. aangeschreven te hebben om na te gaan of tante nog bezit had, quid non. De factuur voor zijn "diensten" wordt op schoonvader mijn echtgenote afgewimpeld, terwijl zij géén opdracht hebben gegeven om iets anders te doen dan het laten notuleren dat ze afstand doen van de erfenis. Grapje heeft een kleine duizend euro gekost.
Is de notaris hier in de fout gegaan, en mocht zo'n geval zich nog eens voordoen, wat is de beste manier van handelen om niet weer een ongevraagde factuur in de schoenen geschoven te krijgen?