Hallo,
Mijn vader is 20/12/2021 overleden nu moeten we de aangifte doen van nalatenschap (notaris zie dit best zelf te doen was en ik zo een kost kon vermijden) maar hier zit ik met een paar vragen.
Situatie is als volgt moeder is nog in leven ze waren gehuwd onder het wettelijk stelsel + enkel een gemeenschappelijke rekening, 3 kinderen en 1 onroerend goed.
1) is de fiscale lijst die ik van de bank krijg waar vul ik wat in onder gemeenschappelijk vermogen? Bij het saldo van de rekening begrijp ik dat dit onder actief komt te staan en schulden onder passief maar een schuldsaldo dat een deel van deze schuld heeft uitgekeerd waarmee een deel is afbetaald moet ik dit hier ook in opnemen aangezien dit na overlijden is gebeurd? of moet ik dit schuldsaldo niet vermelden?
2) Moet ik bij vruchtgebruik uitdoving of overgang aanduiden? Ik dacht niet aangezien het vruchtgebruik nu pas van gang is.
3) Bij levensverzekeringen moet ik hier ook een pensioenspaarverzekering(van vader zijn werk uit) onder opnemen die het gespaarde bedrag uitkeert naar mijn moeder?
Alvast bedankt,
Groetjes,
Timothy.