4 jaar geleden is mijn partner overleden (niet gehuwd, feitelijk samenwonend)
Ik was/ben geen erfgenaam, geen testament en ergens ben ik daar ook blij mee omwille van de gecompliceerde financiële situatie).
De woning waar we woonden en beiden gedomicilieerd waren, was (en is) mijn eigendom. Evenals quasi de volledige inboedel op enkele kleinere meubelstukken na.
Ondertussen zijn alle erfgenamen opgespoord (enkele wonen in het buitenland) en hebben een aantal van die erfgenamen besloten de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Nu krijg ik te horen van de notaris van de erfgenamen dat notaris en erfgenamen hier in de woning willen komen kijken om een inventaris van de inboedel op te maken. En dat ik een verklaring op ede moet afleggen over wat wel en niet van mij is. (Er zijn redelijk wat dingen waarvan ik geen facturen meer bezit om aan te tonen dat ze van mij zijn. A la limite zou dat nog mogenlijk zijn via rekeninguitreksels, maar daar staan ook geen details op...)
Nu mijn vraag is : is dit de gebruikelijk gang van zaken ? Moet ik al deze mensen (notaris + familieleden die ik totaal niet ken) toelaten tot mijn privéwoning, die op zich niets te maken heeft met de nalatenschap ? Tenslotte zijn we 4 jaar verder en had ik al 10 keer kunnen verhuisd zijn en de woning al evenveel keer verhuurd of verkocht zijn. Kan heel die rompslomp eventueel vermeden worden met een schriftelijke verklaring 'op erewoord' van mij, die ik dan aan de notaris van de erfgenamen overmaak, net zoals ik alle documenten van de overledene die nog in mijn bezit waren ook al aan deze notaris heb overgemaakt.
Met dank bij voorbaat.