Mijn broer, zus en ik zijn sinds een 15-tal jaren gezamelijke eigenaars van een woning.
Mijn broer en zus hebben geen enkele andere woning in volledige eigendom. Ikzelf ben volle eigenaar van 2 woningen.
Mijn broer en mijn zus zouden zodoende voor 1 jaar vrijgesteld zijn want 1 van de mogelijkheden voor vrijstelling volgens het formulier van het stad is: "Vrijstelling voor de belastingplichtige die volle eigenaar is van één enkele woning. Deze vrijstelling geldt voor een periode van 1 jaar volgend op de datum van opname in het leegstandsregister."
Op het stadhuis beweert de administratief medewerker dat mijn broer en zus NIET vrijgesteld zijn omdat ze GEEN woning in volle eigendom bezitten. Dus dat enkel iemand die 1 woning in volle eigendom bezit vrijgesteld kan zijn. Dit lijkt me niet correct.
Omdat ik 2 woningen (dus meer dan 1) bezit zou ik sowieso niet vrijgesteld kunnen zijn.
Ik heb de indruk dat ze het op het stadhuis maar iets uit hun kraag slaan.
Hoe interpreteren jullie dit?
Stel dat mijn broer en zus vrijgesteld zijn, wil dit dan zeggen dat ik 1/3de van de som voor leegstand moet betalen?
Alvast bedankt voor de info!