Meeneembaarheid registratierechten door 1 partij.

JayTee
Topic Starter

Meeneembaarheid registratierechten door 1 partij.

#1 , 13 apr 2009 10:30

Hallo,

Ik had nog een vraagje over de meeneembaarheid van de registratierechten. Is het "juridisch/wettelijk" mogelijk dat 1 partij (in onderlinge overeenstemming) het volledige bedrag van de registratierechten meeneemt na verkoop?

Ik kocht namelijk met mijn ex partner een woning. Nu willen we die verkopen omdat we uit elkaar gaan. Omdat ik niet weet of ik binnen de 2 jaar een nieuwe woning kan kopen zou ik de meeneembaarheid verliezen. Kan ik met mijn ex een akkoord sluiten dat zij het volledige bedrag aan registratie rechten kan meenemen? Of is dit wettelijk altijd beperkt tot 50% (naar eigendom verkochte woning).

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 apr 2009 12:05

Er zijn oorspronkelijk , juridisch gezien , twee aankopen gebeurd. U en uw partner hebben elk 50 % van het onroerend goed gekocht. De registratierechten blijven een persoonlijk gegeven. Ieder kan slechts zijn deel terugkrijgen.
Indien de aankoop minder dan 2 jaar geleden is gebeurd , kan U wel 60 % van uw deel recupereren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”