tekortschatting bouwgrond bij aangifte

LV
Topic Starter

tekortschatting bouwgrond bij aangifte

#1 , 30 okt 2008 15:27

In augustus 2007 is mijn moeder overleden en heeft me een bouwgrond nagelaten. Ik had deze grond, na mondeling contact met bevriend immokantoor, geschat op 94,000 euro.

In december 2003 was mijn vader overleden. Dezelfde grond werd toen door,mijn moeder en mezelf aangegeven voor een waarde van 77,000 euro. Hierop is NOOIT enige reactie gekomen.

NU oktober 2008, komt de registratie af met een brief waarin staat dat de grond TE LAAG werd geschat en dat volgens de inspecteur de grond een waarde zou hebben van 140.000 euro. Hij heeft er vergelijkingspunten bijgedaan van verkopen in april 2008.

1. kan dit zomaar dat een grond volgens de registratie tussen april 2004 (indiening aangifte vader) en januari 2008 (indiening aangfifte moeder) met meer dan 80% in waarde zou gestegen zijn?????
Voor de schatting in 2008 werd uitgegaan van de aangenomen warde van 2004.

2. Mag de inspecteur zich baseren op grondwaarden van NA het overlijden, hier dus van bijna een jaar later?

3. Hoe best reageren? Is er een procedure?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2008 16:08

De procedure van controleschatting is terug te vinden in de artikelen 111 en volgende Wetboek Successierechten

http://www.fisconet.fgov.be/nl/?frame.d ... =sucvl!INH&

Zie art. 121 en 127 i.v.m. de boete en de kosten van de procedure.

Het enige wat telt is de waarde van de goederen op datum van het overlijden van uw moeder.

scorpioen

LV
Topic Starter

#3 , 30 okt 2008 16:30

Dank U scorpioen voor uw antwoord.

Dus de waardes die de inspecteur ter vergelijking aanhaalt van bijna een jaar later na datum van overlijden, tellen niet mee?

Ik begrijp dat er een controleschatting kan komen met eventueel 3 deskundigen.

Maar wat ivm de aangenomen waarde van deze grond in 2004? telt dit gegeven mee? voor mij is dit nu net het allerbelangrijkste.

Bedankt.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2008 17:24

Wetboek Successierechten:

Artikel 19

De belastbare waarde der goederen die het actief van de nalatenschap van een Rijksinwoner uitmaken, en der aan het recht van overgang bij overlijden onderworpen onroerende goederen, is de door de aangevers te schatten verkoopwaarde ten dage van het overlijden.

Dus: de verkoopwaarde in augustus 2007.

Ik zie niet in wat de waarde die de fiscus bij een vorige aangifte aanvaard heeft daarmee te maken heeft.

scorpioen

Terug naar “Successie- & Registratierechten”