MEERWAARDE OP VERKOOP VAN WONING

Johan Geurts
Topic Starter

MEERWAARDE OP VERKOOP VAN WONING

#1 , 13 mei 2008 07:35

In de aangifte van de nalatenschap (overlijden 01/2007) van een familielid werd de gezinswoning opgegeven voor een totale waarde van 110.000,00 Eur. In februari 2008 (akte 05/2008) werd de woning verkocht voor 180.000,00 Eur.

Wij willen nu een bijvoeglijke aangifte doen doch twijfelen over de op te geven meerwaarde. Is deze het verschil van 70.000,00 Eur of mag je als aangever er van uit gaan dat in januari 2007 (datum overlijden) de waarde slechts 60.000,00 Eur hoger was dan oorspronkelijk aangegeven, gezien de prijzen van het onroerend goed het voorbije jaar met 5 à 6 % gestegen zijn. Het is toch de waarde op het ogenblik van het overlijden die telt?

Klopt het dat je geen bijvoeglijke aangifte moet doen in de nalatenschap als bij de verkoop van een onroerend goed blijkt dat je een meerwaarde hebt van minder dan 1/8 (12,50 %) van de geschatte waarde?

Of moet je wel de aangifte doen, maar ben je sowieso vrijgesteld van een boete. In dat geval betaal je alleen de successierechten op deze meerwaarde. Is deze redenering juist?

JG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
edje2

#2 , 03 jul 2008 10:52

Ik zit in hetzelfde geval. Ons ouderlijk huis wordt na (binnen hetzelfde jaar) verkocht voor 88.000 euro meer dan hetgeen we op de successieaangifte vermeld hebben. Ik zal dus een bijkomende aangifte moeten doen ?
Is dit hetzelfde model als de eerste aangifte ?

wolf2

#3 , 03 jul 2008 13:10

mag je als aangever er van uit gaan dat in januari 2007 (datum overlijden) de waarde slechts 60.000,00 Eur hoger was dan oorspronkelijk aangegeven, gezien de prijzen van het onroerend goed het voorbije jaar met 5 à 6 % gestegen zijn. Het is toch de waarde op het ogenblik van het overlijden die telt?
Helemaal correct (maar overdrijf niet in de %).

Klopt het dat je geen bijvoeglijke aangifte moet doen in de nalatenschap als bij de verkoop van een onroerend goed blijkt dat je een meerwaarde hebt van minder dan 1/8 (12,50 %) van de geschatte waarde?

Je zou er één moeten doen, maar bij gebrek aan boete riskeer je enkel de % op jaarbasis.
De ontvanger heeft twee jaar na datum indiening van de tijdige eerste aangifte om je een supplement op te leggen.

Aan mijn beste vriend zou ik zeggen: niets doen en aftellen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”