wie erft er?

herve
Topic Starter

wie erft er?

#1 , 30 jun 2008 08:09

Hallo,

Mijn eerste vrouw (overleden, huwelijk wettelijk stelsel) was het enigste kind. Bij haar overlijden waren haar ouders en ikzelf erfgenamen van haar. Haar vader was ook enigste kind, haar moeder heeft een broer.

Nu is mijn vraag hoe de erfenis verdeelt wordt als een van de ouders van haar overlijdt.

Dank bij voorbaat,

Hervé

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ignace

#2 , 30 jun 2008 16:44

Als u niet in hun testament voorkomt zal u ook persoonlijk niets erven. DE langstlevende ouder zal het vruchtgebruik bekomen op ze minst van de verblijfswoning. Indien zij een huwelijkwsonctract hebben opgenomen met afwijkende clausules mss zelfs meer.

wanton

#3 , 30 jun 2008 19:54

Indien uw overleden echtgenote een kind had , erft die hetgeen zij zou geerfd hebben. Dat kind ( of kinderen) neemt gewoon de plaats in van moeder.
Die bekomt de blote eigendom van de goederen die in de nalatenschap zitten van de grootouder. De overlevende grootouder behoudt zijn/haar deel en verkrijgt het vruchtgebruik van de ganse nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 01 jul 2008 10:36

Als haar eerststervende ouder overlijdt dan geldt bij afwezigheid van testament en huwelijkscontract : “Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De blote eigendom van diens eigen vermogen wordt dan vererfd overeenkomstig art.746-749 B.W.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”