Successierechten en belasting

vlj
Topic Starter

Successierechten en belasting

#1 , 09 jun 2008 14:17

Hallo,

Ik ben Belgische en getrouwd met een Nederlander en sinds 11 jaar woon ik ook in Nederland.

Mijn moeder (Belgische en woonachtig in Belgie) is laatst overleden en nu heb ik de volgende vraag :

Indien wij het kindsdeel krijgen moeten wij dan successierechten betalen in Belgie of in Nederland ? Indien in Belgie, worden wij dan ook nog eens belast over het vermogen in Nederland ? Wat is de situatie als wij mijn vader vruchtgebruik geven.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 jun 2008 17:42

Uw overleden moeder was een Belgische ingezetene , dus het belgisch erfrecht is van toepassing.
Wat komt in de nalatenschap : haar ganse vermogen , waar ook ter wereld , dus ook datgene in Nederland. Afhankelijk van de aard , is men daar in België reeds van op de hoogte.
Wat behelst het : haar eigen vermogen en haar deel ( meestal de helft) van het gemeenschappelijk vermogen , dwz. van de huwelijksgemeenschap. Uw vader behoudt zijn deel en bekomt het vruchtgebruik van de ganse nalatenschap , uw moeders deel. U moet dat niet geven , hij krijgt dat. Hij kan zonder problemen blijven wonen in de gezinswoning en ontvangt de intresten van het geld. Jijzelf , met eventuele broers en zusters verdelen de blote eigendom van het deel van moeder.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vlj
Topic Starter

#3 , 09 jun 2008 19:11

Alvast bedankt.

Maar ik heb nog een paar dingen.

Mijn vader zit momenteel te twijfelen wat hij met mijn moeders deel gaat doen.

Indien hij het bij zich houdt, zal hij de successierechten voor zich nemen en gebeurt er voor mij niets denk ik. Dit houdt wel in dat er 2x successierechten op 1zelfde deel valt (nu en bij het overlijden van mijn vader).

Maar indien hij besluit om mijn moeders deel reeds te verdelen tussen mij en mijn 2 zussen, betalen wij elk ons deel van de successierechten en moet er dusdoende maar 1x successierechten over mijn moeders deel betaalt te worden.

Klopt dit ?

Maar moet ik dan op het verkregen vermogen ook nog Nederlandse belastingen betalen ?

Wederom bedankt.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”