Successie op verkocht huis.

pietje
Topic Starter

Successie op verkocht huis.

#1 , 05 jun 2008 18:38

Wanneer een huis van mevrouw x, méér dan 3 jaar verkocht is op het moment van overlijden, moeten er dan nog successierechten op betaald worden door de erfgenamen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 jun 2008 21:01

Wanneer een onroerend goed verkocht wordt minder dan drie jaar voor het overlijden , moet het bedrag van de verkoopprijs bij de nalatenschap aanwezig zijn of verantwoord worden. Voor zover dit niet kan , moeten er toch successierechten betaald worden door de erfgenamen.
Wat kan gebeurd zijn :
- onkosten rusthuis en derg. betaald
- onder andere vorm aanwezig : vb. obligatie, auto , ander O.G. ,...
- schenking met betaling van schenkingsrechten

Indien dus het bedrag is uitgedeeld via handgift , di. zonder schenkingsrechten of gewoon aan vreemden zoals nieuwe vriendin , zullen toch de erfgenamen opdraaien voor de successierechten.

Is de overledene echter overleden meer dan drie jaar na de verkoop , kan de Registratie niets opeisen , als dit bedrag niet meer (of niet volledig) in de nalatenschap zit. Op het deel dat op één of andere manier nog wel in de nalatenschap aanwezig is , moeten uiteraard successierechten betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 07 jun 2008 10:24

“Art.7.De goederen, waarover, naar het door het bestuur geleverd bewijs, de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de drie jaar vóór zijn overlijden, worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap, indien de bevoordeling niet onderworpen werd aan het registratierecht gevestigd voor de schenkingen...”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936)

Wanneer een huis méér dan 3 jaar verkocht is op het moment van overlijden, moeten er dus geen successierechten op betaald worden door de erfgenamen.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

wanton

#4 , 07 jun 2008 16:55

Wanneer een huis méér dan 3 jaar verkocht is op het moment van overlijden, moeten er dus geen successierechten op betaald worden door de erfgenamen.
Indien de gelden van de verkoop, op het moment van overlijden, nog aanwezig zijn vb. via banktegeoed , moeten er WEL successierechten betaald worden.
Het is alleen , wanneer meer dan drie jaar na de verkoop de gelden 'verdwenen' zijn , dat de registratie er geen rekening meer moet mee houden.
Dat is een correcte interpretatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”