volmachthouder altijd gehouden betaling succ.rechten?

ollielollie
Topic Starter

volmachthouder altijd gehouden betaling succ.rechten?

#1 , 04 jun 2008 17:18

situatie: 1 van 3 erfgenamen krijgt volmacht om successie af te handelen en laat daartoe alle gelden op zijn persoonlijke rekening zetten

probleem: de 2 andere erfgenamen gaan niet akkoord met de verkoop van een woning aan lage prijs (voorstel van volmachthouder);
hierop laat de volmachthouder zijn notaris een brief schrijven aan de 2 erfgenamen waarin staat dat deze hun proportioneel deel van de successierechten zelf moeten betalen omdat er geen akkoord is tussen de 3 mbt de verkoop

vraag: kan deze erfgenaam zogezegd onverdeeldheid inroepen en de anderen vragen hun deel te betalen, terwijl hij ondertussen de gelden op zijn persoonlijke rekening laat staan (en niet op een rubriekrekening bij de notaris)?
is hij in deze niet gehouden het volledige bedrag zelf te vereffenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jun 2008 21:05

Deze brief - van een notaris??- vind ik flauwe kul.
Vooreerst moet U inzage vragen in de rekeningen van de overledene , U heeft als erfgenaam dat recht. Indien de volmachthouder dit niet geeft , vraagt U het rechtstreeks op de bank. Immers , volgens de wet moeten alle tegoeden die aanwezig zijn binnen de drie jaar voor het overlijden verantwoord worden. Die sommen moeten boven komen en U bekend gemaakt worden., want U heeft recht op uiw deel ook daarvan. Dreig desnoods met een gerechterlijke klacht , waar ook een bankonderzoek bij hoort. Ik veronderstel dat daar voldoende geld aanwezig is om ALLE successierechten te betalen - van alle erfgenamen. Deze rechten moeten immers betaald worden op de werkelijke waarde van een woning , niet op een veel lagere verkoopprijs. Nadat de rechten betaald zijn , kan alvast die som onder de erfgenamen gelijk verdeeld worden.
Een volmacht bij een bank veronderstelt dat men handelt in de plaats van de titularis , met de bedoeling en het inzicht van die titularis. Een volmacht kan en mag nooit leiden tot een persoonlijke verrijking. Hier kan men zelfs van fraude spreken , zowel tegenover de ander erfgenamen als to. de Registratie.
Dat jullie misschien een bepaald deel van de erfenis buiten de aangifte trachten te houden , kan ik nog ergens begrijpen. Dit mag echter geen reden zijn om dit niet gelijkmatig te verdelen. Opgelet echter , met die 'zwarte ' erfenis. Met de huidige tarieven ben je best af alles aan te geven zodat je er later geen problemen mee krigt.
Het zal wel in orde komen. Raadpleeg desnoods een ander notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 05 jun 2008 19:35

Extra vraag 1:
En indien de volmachthebber zich heeft verrijkt, heeft hij dan nog recht op dat deel van de nalatenschap?

Vraag 2:
Indien de volmachthebber een tak 23 of tak 21-contract heeft afgesloten voor de titularis en zichzelf en zijn kinderen als begunstigde heeft aangesteld, hoe verloopt dan de nalatenschap? Worden de andere erfgenamen dan ontdeeld? Indien de volmachthebber ter kwade trouw heeft gehandeld om zich op deze manier weer te verrijken, kan de volmachthebber dan nog aanspraak maken op dit deel van de nalatenschap?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”