moeten wij iets doen ?

bie6601
Topic Starter

moeten wij iets doen ?

#1 , 26 mar 2008 22:38

Hallo ,

Mijn vader is een tijdje geleden overleden .
Hij en mjn moeder zijn gescheiden maar hij was terug hertrouwd met mijn stiefmoeder .
Ze waren getrouwd met een contract van scheiding van goederen omdat mijn ouders tijdens hun huwelijk een schuld hadden .

Nu blijkt eveneens dat mijn vader dus niets op zijn naam had geen rekening (zijn inkomlsten kwamen op mijn stiefmoeder haar rekening )of goederen omdat ze schrik hadden dat die schuldeiser anders iets kwam halen .

Dus is er enkel die schuld op zijn naam en voor de rest niets .

Nu is mijn vraag moet er een aangifte van erfenis gedaan worden en wie zijn dan de erfgename hier en moeten deze aangifte doen .
Ook andere rekeningen zoals ziekenhuis rekeningen en belastingen zijn die eveneens voor ons ?

Mischien is het beter dat we ons laten onterven omdat hij toch zogezegt niets had dan schulden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 27 mar 2008 19:30

De fiscus kent de schulden niet; wel de stand van de bankrekeningen.
Zij weten ook: er is een weduwe en één kind/meerdere kinderen ==> zolang er minder aktief is dan 12500 eur(weduwe) + 12500(per kind) = 25000 of meer, is er geen aangifte nodig als bovendien:
* hij geen onroerend goed bezat (huis, grond)
* hij niets verkocht heeft tijdens de drie jaar voor het overlijden.
Men zal U in dat geval zelfs nooit echt om een aangifte vragen.

Als U zeker bent dat er enkel schulden zijn, kunt U zich inderdaad evengoed "laten onterven" door op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te gaan "verwerpen" (30 eur per akte; dus best samen gaan).

Met zo een document kan niemand U nog aanspreken voor schulden (tenzij er iemand fraude kan bewijzen, zoals hetgeen U vertelde over zijn inkomsten op haar rekening).

j.demoor

#3 , 28 mar 2008 10:55

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Wie geen erfgenaam is moet ook geen aangifte van de nalatenschap doen.Lever best wel kopie van uw verwerping aan de Ontvanger van de Registratie.

“Art.221.Iedere echtgenoot draagt in de lasten van het huwelijk bij naar zijn vermogen...”(B.W.).

‘rekeningen zoals ziekenhuis rekeningen’ zijn lasten van het huwelijk en dus door de langstlevende echtgenoot te betalen,ook al zou ook hij de nalatenschap verwerpen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

bie6601
Topic Starter

#4 , 28 mar 2008 11:33

bedankt beide voor jullie antwoord .

ik denk dat het inderdaad beter is dat we ons gaan onterven .
Want het is al meer dan 14 jaar geleden dat ze van die schuldeiser gehoord hadden en niemand dat kon zeggen hoe het met die schuld stond dus beter het zekere voor het onzekere he .

Als hij al iets had dan zal het nooit zoveel geweest zijn dan wat het minimum is waardoor een aangifte moet gedaan worden .
omdat er 4 kinderen zijn 3 uit zijn eerste huwelijk en 1 kind uit mijn stiefmoeder haar eerste huwelijk .

En van mij mag mijn stiefmoeder als er iets was alles hebben maar ik was enkel bang voor een boete ofzo wegens het niet aangeven van de erfenis maar dat is dus niet het geval nu ben ik toch al gerust .
nog eens bedankt voor jullie hulp :)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”