#2 , 15 mar 2008 20:29
Op mijn loon betaal ik sociale zekerheid.
Dan gaat er personenbelasting af.
Met wat ik over heb, koop ik een huis of een auto of een ezel. Daarop betaal ik BTW.
Als ik sterf, betalen mijn erfgenamen successierechten op de overschot die op de rekening staat of hetgeen onder mijn matras ligt; en op de auto en de ezel en sommigen ook op de gezinswoning.
Geen enkele politieke partij in België heeft bij mijn weten ooit de successierechten in vraag gesteld: ze zijn er allemaal voor. Als het dus al diefstal is, dan is het collectief georganiseerde diefstal.
Er zijn tal van mogelijkheden om niet te moeten betalen, maar het is allemaal belastingfraude.
Een levenverzekering in het Groothertogdom; effecten aan toonder uit het Groothertogdom; ... zijn enkele mogelijkheden.
Wel volledig legaal is de sterfhuisclausule (alles naar de langstlevende zonder 1 euro successierechten), maar die werkt alleen maar als U getrouwd bent met gemeenschap van goederen en als U weet wie er eerst zal sterven (desnoods komt de notaris wel tot aan het sterfbed, zelfs in het ziekenhuis).
Als U rijk bent (bepaalde vrije beroepen durven het al eens gebruiken), is een facultatief verrekeningbeding een lekker ding (verwaarloosbare successierechten) maar het kost wel tot 2500 euro om het opgesteld te krijgen.