Index ?

sylvia52
Topic Starter

Index ?

#1 , 12 mar 2008 19:55

Bijna 20 jaar geleden hebben mijn ouders hun huis aan ons (broer/zus) geschonken. Onmiddellijk werd overeengekomen dat mijn broer zijn deel aan mij verkocht. Mijn ouders kregen levenslang vruchtgebruik.
Het huis werd op 3 miljoen Bef geschat. Daar mijn ouders nog vrij jong waren werd er een coëfficiënt toegepast zodat het deel dat ik aan mijn broer moest betalen zeker niet de helft van die 3 miljoen was. Ik moest onmiddellijk 200.00 Bef betalen en de rest na het overlijden van de langstlevende. Het bedrag van "de rest" staat beschreven in de notariële akte. Uiteraard is het huis meer dan verdubbeld in waarde na die 20 jaar. Hoe wordt het bedrag bepaald dat ik later aan mijn broer ga moeten uitbetalen ? Er staat niets vermeld hierover in de akte. Moeten we dit onderling gewoon regelen of komt er nog eens een notaris aan te pas ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 mar 2008 14:05

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).

De verkoop van uw broer aan u omvatte dus overeenkomst omtrent de prijs.Onderzoek zorgvuldig wat over die prijs vermeld is in uw koopakte en kom dit na,niets minder en niets meer.De waardestijging van het verkochte huis na de koop wijzigt uw overeenkomst omtrent de koopprijs niet,tenzij uw koopakte anders bepaalt,wat niet het geval lijkt te zijn blijkens ‘Er staat niets vermeld hierover in de akte‘.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”