Vruchtgebruik vermijden door onderstaande constructie?

Topic Starter

Vruchtgebruik vermijden door onderstaande constructie?

#1 , 07 feb 2008 14:16

Situatie:

Mijn vader had reeds een eigen woning voordat hij huwde met mijn stiefmoeder. Het is een huwelijk onder gemeenschap van goederen.

Als mijn vader zou komen te overlijden heeft mijn stiefmoeder het vruchtgebruik over deze woning.

Deze woning staat het op 2 bouwpercelen van 9a.

De vraag is of het interessant is om de bouwgronden terug te laten verkavelen zodat er in principe één perceel bouwgrond zou kunnen vrijkomen.

Na overlijden van mijn vader zou dit stuk bouwgrond in de nalatenschap komen. Klopt het dat het het vruchtgebruik voor mijn stiefmoeder hier dan niet van toepassing is?

Of moeten we eerst een schenking overwegen? Wat als stiefmoeder niet meetekent dwz dan is de schenking niet defenitief?

Erg bedankt op voorhand.

groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 mar 2008 22:43

Complexe vraag.
U gaat best eens langs bij uw lokale notaris, meestal is een inleidend advies gratis.

U kan eventueel ook aankloppen bij de afdeling Estate Planning van een Fiduciaire.

wolf2

#3 , 09 mar 2008 13:31

Bestaan de 2 percelen nog elk als een kadastraal perceel?
Zo nee, dan kan U natuurlijk opnieuw verkavelen (niet noodzakelijk in 2 x 9a). Maar een verkavelingsvergunning komt natuurlijk niet uit de lucht gevallen.

Hoe dan ook, de 18a zijn eigen vermogen van uw vader. Het vruchtgebruik van stiefmoeder omvat het huis met die 18a.

Aan wie zou uw vader willen/kunnen schenken?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”