verkopen van een huis aan mijn kind

21dr2
Topic Starter

verkopen van een huis aan mijn kind

#1 , 06 feb 2008 21:58

Geachte heer/mevrouw,
Graag had ik wat meer info/tips gekregen in verband met het verkopen van een huis aan mijn kind
Ik heb een kind die al een huis gekocht heeft die leeg is komen te staan van een overleden familielid, nu zouden wij ook een huis laten verkopen (van een ander overleden familielid die nu vrijgekomen is) maar zou dit dan wel op een zo goedkoop mogelijke manier moeten gebeuren aan ons tweede kind, en we zouden dit huis laten schatten/verkopen zodat ze beiden ongeveer even veel betaald hebben (de bedoeling is dat onze kinderen gelijk zijn voor ons) maar het moet wel reglementair gebeuren. De waarde van de huizen zijn even hoog, maar de waarde is ondertussen wel al gestegen sedert 3 jaar geleden
Ik heb eens gehoord dat je een huis kan schenken aan de kinderen, en dat dan het eerste kind haar/zijn part kan verkopen uit onverdeeldheid of zoiets en dit zou dan heel voordelig zijn wat notaris kosten betrefd, pas op ik heb dit van horen zeggen van mijn bankier, maar dan hoe zit het dan met de papieren om zijn hypotheek lening te krijgen hij zal dan maar de helft kunnen voorleggen van de waarde van het huis omdat het andere gedeelte zogezegd al in zijn bezit is en hij maar juist het deel van het oudere kind moet kopen dan kan hij waarschijnlijk geen hypotheek aan vragen voor het volledige bedrag van het huis?

Zijn er hier personen die mij daar meer kunnen over zeggen of zijn er nog andere tips :oops: :? :!: :?: Zoals ik horen zeggen heb, dat indien hij/zij er al 3 jaar moest in wonen het ook veel voordeliger zou komen
Ik weet zelfs niet eens hoeveel % de notaris aanrekend voor een gewoon verkoop van een huis, en hoeveel het zou zijn indien het als schenking zou gebeuren, of onder nog andere mogelijkheden die ik niet ken :?:
PS.
is dit nodig om dit te doen via Notaris?
welke zijn de wetelijke mogelijkheden?

Mvg. :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 feb 2008 10:21

Koper en verkoper bepalen vrij de koopprijs.Is die prijs beneden de werkelijke waarde dat kan u in de koopakte de werkelijke waarde ‘pro fisco’(=voor de fiscus) opnemen teneinde niet beboet te worden.

U kan een onroerend goed deels aan een kind en deels* aan een ander kind schenken.U betaalt hierop dan de schenkingsrechten vermeld in art.131 Wetboek Registratierechten.

* ‘deels’ hoeft niet de helft te zijn.

“Art.109.Het recht wordt op 1 pct vastgesteld voor:2°.de afstanden onder bezwarende titel,onder medeeigenaars,van onverdeelde delen in onroerende goederen...“(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Het ene kind kan na schenking zijn deel onder bezwarende titel afstaan aan het andere kind,tegen 1 pct.

"Art.1.Alle akten onder de levenden...tot overdracht...van ONROERENDE zakelijke rechten(zoals eigendomsovergang)...worden in hun geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register,op het kantoor van bewaring der hypotheken...Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen DERDEN die zonder bedrog gecontracteerd hebben...Art.2.Alleen...authentieke akten en...voor notaris erkende onderhandse akten worden ter overschrijving aangenomen..."(Hypotheekwet 16 december 1851).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.
Ga ook naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”