wat exact aangeven en hoe formuleren?

LV
Topic Starter
Berichten: 13

wat exact aangeven en hoe formuleren?

#1 , 02 jan 2008 11:22

Hallo,

Mijn moeder is helaas in september overleden. dit betekent dat ik tegen februari de aangifte moet binnen hebben.
Ik had een paar vragen:

1. geeft men gewoonlijk ook in de aangifte de sommen die terugbetaald zijn door verzekeringen, zoals autoverzekering, diefstal, familiale, mutualiteit? (deze sommen werden teruggegeven op mijn rekening)

2. zet men gewoonlijk in de aangifte de sommen die je terugkrijgt van de autobelastingen?(werd op haar rekeing teruggestort)

3. mijn moeder had een hospitalisatieverzekering, geef ik dan de hele ziekenhuisfactuur aan als kost dus nl het deel wat de mutualiteit niet heeft gedekt of enkel het kleine verschil dat de hospitalisatie mij niet heeft terugbetaald (op mijn rekening want ik heb de factuur moeten betalen)?

4. mijn vader is reeds enkele jaren voordien gestorven, ik heb dan al op het onroerend goed (algehele gemeenschap) de helf in blote eigendom geërfd. Dit was via schenking onder levenden zo bepaald.
Schrijf ik nu terug de volledige schenking in de aangifte om duidelijk te maken dat ik reeds de helft van het onroerend goed bezit? (en daar dus al destijds succesie op betaald heb?)
Is er een goede formulering om dit duidelijk te maken nl ik heb reeds de helft ORG en nu is nog de andere helft belastbaar van het ORG + het volledige roerend vermogen van mijn moeder?

5. mijn moeder is in september overleden maar de factuur van bv telenet werd nog via haar rekening betaald tot in december. dan pas werd telenet afgesloten. Kan ik telenet aangeven enkel en alleen september als kost of ook de andere maanden?

Alvast van harte bedankt.

LV

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 02 jan 2008 20:21

1. geeft men gewoonlijk ook in de aangifte de sommen die terugbetaald zijn door verzekeringen, zoals autoverzekering, diefstal, familiale, mutualiteit? (deze sommen werden teruggegeven op mijn rekening)
Neen.

2. zet men gewoonlijk in de aangifte de sommen die je terugkrijgt van de autobelastingen?(werd op haar rekeing teruggestort)
Ja; dat zit in databanken van de federale overheid die toegankelijk zijn voor de fiscus.

3. mijn moeder had een hospitalisatieverzekering, geef ik dan de hele ziekenhuisfactuur aan als kost dus nl het deel wat de mutualiteit niet heeft gedekt of enkel het kleine verschil dat de hospitalisatie mij niet heeft terugbetaald (op mijn rekening want ik heb de factuur moeten betalen)?
Algemene regel: passief is de werkelijke kost; dus enkel de "opleg".

4. mijn vader is reeds enkele jaren voordien gestorven, ik heb dan al op het onroerend goed (algehele gemeenschap) de helf in blote eigendom geërfd. Dit was via schenking onder levenden zo bepaald.
Schrijf ik nu terug de volledige schenking in de aangifte om duidelijk te maken dat ik reeds de helft van het onroerend goed bezit? (en daar dus al destijds succesie op betaald heb?)
Is er een goede formulering om dit duidelijk te maken nl ik heb reeds de helft ORG en nu is nog de andere helft belastbaar van het ORG + het volledige roerend vermogen van mijn moeder?
"Door het overlijden van mevr. X is er een einde gekomen aan het vruchtgebruik dat zij bezat op de 1/2 van de woning aangegeven onder nr. ... Aangever nr. ... (of De aangever) wordt hierdoor volle eigenaar van de 1/2 van de woning."

5. mijn moeder is in september overleden maar de factuur van bv telenet werd nog via haar rekening betaald tot in december. dan pas werd telenet afgesloten. Kan ik telenet aangeven enkel en alleen september als kost of ook de andere maanden?
Vanaf datum overlijden zijn dergelijke kosten te betalen door de erfgenamen en dus geen aanvaardbaar passief in de aangifte. Pro rata temporis te berekenen; 1 jaar = 360 dagen; 1 maand = 30 dagen.

Tip: wacht niet tot de laatste dag om de aangifte in te dienen!
Ga (zelf) op voorhand; de fiscus zal uw aangifte nalezen bij ontvangst en dan kan er nog verbeterd worden (dikwijls zelfs ter plaatse).

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”