Successie - art 57

asklabash
Topic Starter

Successie - art 57

#1 , 28 aug 2013 14:44

Recent zijn mijn vader en zus overleden. Alzo kan ik dan gebruik maken van art 57."Indien de goederen die belast zijn met het successierecht of met het recht van overgang bij overlijden het voorwerp uitmaken, binnen het jaar na het overlijden van de afgestorvene, van een of meer andere overdrachten bij overlijden, worden de wegens bewuste overdrachten verschuldigde rechten met de helft verminderd, zonder dat de daaruit voort te vloeien belastingverlaging, voor elkeen van bedoelde overdrachten bij overlijden, de op de onmiddellijk vorige overdracht geheven rechten moge te boven gaan.?(Wetboek Successierechten 31 maart 1936)."Welke rechten worden verminderd, de waarde van in dit geval huis en gelden ( 1/2 deel van zus )of de som die betaald is voor successie van mijn vader?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 aug 2013 21:10

Bij overlijden van vader zijn waarschijnlijk door zus successierechten betaald op hetgeen zij van vader erfde. Op dat deel , dat uit de erfenis van vader komt , en dat nu door haar erfgenamen wordt geërfd , worden verminderde successierechten geheven. Alleen de goederen die binnen een jaar een tweede keer vererfd worden wordt de vermindering toegepast. Op de goederen die oorspronkelijk van zus waren , is geen vermindering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asklabash
Topic Starter

#3 , 28 aug 2013 23:28

Mijn zus was reeds overleden voordat de successie van vader rond was. Zodoende heb ik haar en mijn successie betaald. Is de vermindering enkel van toepassing op de reeds betaalde rechten of op het erfdeel? In dit geval de helft van vaders onroerende en roerende goederen ( gelden en huizen/gronden)?
De successieregistratie heeft enkel het door mijn zus te betalen bedrag van vader in mindering gebracht in haar successieberekening.

Reclame

wanton

#4 , 29 aug 2013 15:48

De successieregistratie heeft enkel het door mijn zus te betalen bedrag van vader in mindering gebracht in haar successieberekening.
Dit is volgens mij de correcte manier van handelen.
Na vaders overlijden is bepaald hoeveel successierechten uw zus moest betalen. Als die dan zelf overleden is , wordt bepaald hoeveel SSR jij op haar nalatenschap moet betalen. Er wordt dan een vermindering toegepast op dat stuk uit haar nalatenschap die van vader komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”