Grootvader overleden

Jochim
Topic Starter

Grootvader overleden

#1 , 12 mei 2013 20:47

Hallo,

Een tijdje geleden is mijn grootvader overleden. Hij is de laatste grootouder die ik had. Hij had een eigen huis, meer weet ik niet.

Ik heb daarbij heel wat vragen in verband met de erfenis en aangezien de familie mij in de steek heeft gelaten sinds de dood van mijn vader ( ik leek te veel op hem :? ) kan ik niet bij hen terecht met mijn vragen.

Mijn grootouders hadden 5 kinderen. 2 dochters en 3 zonen.

dochter 1: leeft nog en heeft een dochter en 2 zonen
dochter 2: overleden en heeft een zoon die op de vlucht is voor een rechtzaak, niemand weet waar die is
zoon 1: leeft nog en heeft 1 zoon
zoon 2: hebben ze jaren geen contact meer mee
zoon 3: mijn vader, is overleden waarvan ik de enige dochter ben (denk ik)

mijn vader was samen met een andere vrouw toen hij overleed, samen met haar had hij een zoon maar die zoon heeft niet zijn familienaam maar de naam van zijn moeder. ze hebben mij altijd verteld dat dat was omdat hij geen probeem zou krijgen met de schulden van mijn vader. Volgens mij heeft hij dus zijn zoon niet erkend.

Toen mijn vader overleed moest ik naar de rechtbank om de erfenis "af te tekenen" mijn grootouders hadden mij gezegd dat ik dat moest doen.

Nu vraag ik me af of ik recht heb op een erfenis van mijn grootouders (moest er al dan niet een erfenis zijn) of gaat dat naar de schuldeisers van mijn vader (vader is nu al 12 jaar overleden)

Kan het zijn dat ik ook helemaal niets krijg omdat mijn grootouders dat zo wilden? Ik heb van iemand gehoord dat je je kinderen niet kan onterven maar ik weet niet of dat echt ook zo is.

Mijn allergrootste vraag is dus; zou ik een erfenis kunnen ontvangen en zo ja, hoe lang duurt dat eer ik daarvan op de hoogte zou gebracht moeten worden.

Hopelijk kan iemand me helpen.
Met vriendelijke groeten,
Jochim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 mei 2013 15:26

Er zijn 5 wettelijke erfgenamen : dochter 1 , zoon 1 & 2 , zoon van dochter 2 en uzelf. Zonder testament verkrijgen die allen evenveel. U dient in alle geval gecontacteerd te worden om de aangifte mee te ondertekenen. Ik voorzie wel problemen gezien de 'afwezigheid' van 2 erfgenamen. Het huis zal waarschijnlijk verkocht worden. Contacteer een notaris die één en ander voor u opvolgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jochim
Topic Starter

#3 , 13 mei 2013 19:50

Dus als er iets is, dan zal ik er iets van horen.

Bedankt voor uw antwoord

Reclame

j.demoor

#4 , 14 mei 2013 08:14

“Art.744.Men kan bij plaatsvervulling opkomen voor hem wiens erfenis men verworpen heeft.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

‘Nu vraag ik me af of ik recht heb op een erfenis van mijn grootouders‘

U kan dus bij plaatsvervulling opkomen voor uw vader wiens erfenis u verwierp voor de nalatenschap van diens ouders.
Uw grootouders konden niet meer dan hun beschikbaar deel(zie art.913 B.W.) wegschenken.
Vraag aan het Registratiekantoor van de plaats van overlijden inzage in de successieaangifte,die u mede had moeten ondertekenen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jochim
Topic Starter

#5 , 14 mei 2013 18:58

Nog een heel klein vraagje, ik heb horen zeggen dat je je kinderen niet kan onterven maar is er ergens een minimum dat ze kunnen geven? Ik heb mijn grootouders namelijk al 10 jaar niet meer gezien. Sorry voor de vele vragen. Alvast dank voor de hulp

Jochim
Topic Starter

#6 , 24 mei 2013 08:59

Hallo,
Ik ben gisteren geweest naar het registratiekantoor. Ik ben inderdaad erfgenaam maar hij kon niet met zekerheid zeggen dat ik er recht op zou hebben door het verwerpen van de erfenis van mijn vader.
Verder vertelde hij mij dezelfde notaris te nemen als de rest van de familie en aangezien wij geen (goed) contact hebben zal ik het zelf moeten uitzoeken. Gelukkig zijn er maar 2 in V. :)
Nu is het enkel nog afwachten of er een testament uit komt of niet. Ooit hebben mijn grootouders iets opgemaakt dat de eigendommen 100 procent naar de langst levende persoon zou gaan. Ik veronderstel dus dat ze ook wel een testament gaan hebben. Ik heb nu nog 3 maand te tijd om mij aan te geven (ofzo) ik kan wel uitstel vragen maar daar snapte ik niets meer van.

k.b.

#7 , 24 mei 2013 09:35

Ja , je komt in de plaats van je vader ...
Doch neem maar eens contact op met de behandelende notaris ... het heeft in deze volgens mij geen enkele zin een eigen notaris te nemen.
- Een klein probleem kan zijn dat er één erfgenaam geen contact meer had , en mogelijks dient gezocht te worden waar deze persoon momenteel is ...
- Het grootste probleem is echter wel de persoon die in de anonimiteit is verdwenen ... aangezien hij een deel krijgt toegewezen van de nalatenschap is zijn handtekening nodig om de middelen te verdelen...

Het ware beter geweest deze persoon via testament te onterven , ....
Dan kon men tenminste de nalatenschap uitvoeren ... de benadeelde had dan natuurlijk alle recht om dit testament aan te vechten ...

Weet er echt niemand dit familielid zijn ... mogelijks kan er misschien gehandtekend worden door de vader van de voortvluchtige ...( bij volmacht ) ... of is deze persoon ook overleden.

Ook het huis verkopen kan enkel met toestemming van alle erfgenamen (dus ook de voortvluchtige) of door tussenkomst van de rechtbank.
Dit zal dus vermoedelijk via toestemming rechtbank moeten verlopen.

k.b.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”