Mijn moeder is overleden, op zeer jonge leeftijd 54 ik ben enige dochter.
Nu ben ik bang wat me te wachten staat aan successierechten.
Mijn mama heeft 2 jaar geleden het huis verkocht na overlijden van mijn papa, ze heeft hierop successierechten moeten betalen.
Met het overige geld heeft ze een nieuw appartement laten bouwen twv. 250.000 euro.
Nu vraag ik me af wat staat mij te wachten? Zal het deel dat mijn moeder reeds betaald heeft op het vroegere huis worden afgetrokken? Of betaal ik de volle pot van het nieuw appartement?
Er loopt nog een kleine lening op het appartement om fiscaal voordeliger te zijn, zal men deze lening aftrekken van het totaal bedrag? Er is hierop geen schuldsaldo verzekering daar mijn moeder al ziek was heeft ze deze niet gekregen. Dus ik zal deze lening ook moeten afbetalen.
Dan nog een vraag: Mijn grootmoeder is nog in leven, mijn grootvader is overleden het huis waarin ze woonden is verkocht en het geld hiervan staat op 2 rekeningen, 1 rekening op naam van mijn oma en 1 rekening op naam van de 3 kinderen mijn oma heeft hierover het vruchtgebruik.
Nu het deel van mijn moeder zou naar mij toekomen, maar mijn tante is bewindvoerder van mijn oma, heb ik haar handtekening en die van oma nodig om mijn deel op te eisen? zodat ik hiervan de successierechten kan betalen? En wat kan ik doen als mij tante dit geld niet wil vrij maken?
Graag jullie mening, alsof het allemaal nog niet erg genoeg is moet ik hiervan ook nog wakker liggen!
bedankt