wie is erfgename van het appartement

Chanta
Topic Starter

wie is erfgename van het appartement

#1 , 05 jun 2007 22:44

Graag had ik willen weten wie de erfgename is van het appartement van mijn vader.
Mijn vader is net overleden.
Mijn ouders zijn gehuwd met scheiding van goederen.
Er zijn 2 kinderen.
Het appartement waar mijn beide ouders in leefden, is een erfenis van mijn vader, en staat alleen op zijn naam.
Nu hij gestorven is : is dit appartement automatisch voor mijn moeder?
Moet zij successierechten betalen en hoeveel? Of wordt het appartement verdeeld in 3 ?
Moeten de kinderen dan ook successierechten betalen? En wat met het vruchtgebruik?
Wat is er waar van die 'afgeschafte' successierechten?
Dank voor wat meer duidelijkheid

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 jun 2007 13:53

Uit uw verklaring veronderstel ik dat uw vader geen testament heeft gemaakt. Daaruit volgt dat de twee kinderen samen de blote eigendom erven. Uw moeder heeft het vruchtgebruik. Indien het appartement de gezinswoning is , betaalt uw moeder geen successierechten op het vruchtgebruik, waarvan de waarde bepaald wordt door haar leeftijd.
De kinderen verdelen de rest gelijkmatig en betalen wel successierechten.
Vruchtgebruik wil zeggen : het recht van bewoning levenslang ; het recht om te verhuren, maw. het economisch nut. Blote eigendom = de eigendom simpelweg. Na het overlijden van moeder , komt het vruchtgebruik terug bij de blote eigendom waardoor de twee kinderen samen volle eigenaar worden.
Welk is de leeftijd van moeder , om een concretere uitleg te kunnen geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Chanta
Topic Starter

#3 , 06 jun 2007 14:51

Bedankt voor deze uitleg.
Mijn moeder is 76 jaar.
Dus als ik het goed begrijp, zou zij nu niets moeten betalen?
Moeten de kinderen nu al iets betalen van successierechten?
De waarde van het app. is ongeveer 120.000 ?

Reclame

wanton

#4 , 06 jun 2007 19:47

Voor uw moeder van 76 jaar wordt het vruchtgebruik vastgesteld op 16 % of concreet 19.200 ?. Zij moet hier geen successierechten betalen.
84 % of 100.800 ? komt als blote eigendom bij de kinderen , ieder voor de helft of 50.400 ?. Hierop betaalt ieder kind 1536 ? successierechten. Wanneer moeder overlijdt moeten ere geen rechten meer betaald worden op het appartement.
Even de tarieven , per erfgenaam , afzonderlijk voor roerend en onroerend :
0 - 50.000 ? = 3 %
50-250.000 ? = 9 %
boven 250.000 ? = 27 %

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Chanta
Topic Starter

#5 , 06 jun 2007 20:17

Dank voor uw uitleg.
Als ik goed begrijp moet mijn moeder het vruchtgebruik betalen.
Wat als ze dit niet kan of wil betalen?

Chanta
Topic Starter

#6 , 07 jun 2007 15:10

Sorry, mijn vorige vraag heeft geen zin. Ik had begrepen dat die 16% een bedrag was dat moest betaald worden. Nu weet ik dat dit slechts een waardering is van het vruchtgebruik.
Dus heeft het geen zin van een vruchtgebruik te weigeren voor het financieel aspect.
Successierechten zal mijn moeder wel moeten betalen op het vermogen, maar niet op app want daar heeft ze slechts vruchtgebruik van.

Graag correctie indien mijn interpretatie verkeerd is.

Oprechte dank .
mvg

Terug naar “Successie- & Registratierechten”