Hallo. Mijn situatie is wat ongewoon: ik ben niet officieel ontslagen, maar mijn interimcontract werd na tweeënhalf jaar simpelweg niet verlengd. De reden was een "anonieme" klacht van een nieuwe interimmedewerkster. Ze beweerde dat ik haar bijna had aangereden met een heftruck en onveilig reed, zonder visueel contact.
Ik werkte in de nacht en werd de volgende ochtend onverwacht op kantoor geroepen. Eerst dacht ik dat er een technisch probleem was met de heftruck, maar men zei dat het om een klacht ging. Toen ik de inhoud zag, was ik verbaasd: ik had in die fabriek in veel verschillende afdelingen gewerkt — zelfs in afdelingen waar bijna geen ruimte is om te manoeuvreren met een heftruck. Nooit waren er problemen, nooit klachten. Ook zijn er nooit ongevallen of incidenten geweest. Ik had altijd een goede band met mijn collega’s en voelde me echt deel van het team. De persoon die de klacht indiende, kwam zelfs niet opdagen voor het gesprek, hoewel ze officieel uitgenodigd was.
Ik had niets te verbergen en zei eerlijk dat het incident nooit is gebeurd. Het was volgens mij laster. Waarschijnlijk schrok ze gewoon — ik reed vaak met een grote heftruck in haar afdeling. Ik heb dit rustig uitgelegd, zelfs voorgesteld om een leugendetectortest te doen. Maar niemand luisterde echt. De klacht was voldoende. En omdat ik mijn “schuld” niet toegaf, werd mijn weekcontract niet verlengd.
Op dat moment was ik geen lid van een vakbond, dus ik had niemand die mij juridisch of administratief kon ondersteunen. Een uur na het gesprek werd ik opgebeld: men zou de resterende dagen van het contract betalen, maar mijn opdracht was afgelopen. Ook kreeg ik een verbod om in andere afdelingen van de fabriek te werken.
Mijn vraag: wordt zo’n verbod ooit opgeheven?
Zes maanden later heb ik opnieuw contact opgenomen met het interimkantoor, maar kreeg weer een afwijzing. Ben ik nu voor altijd uitgesloten van deze werkplek?
Wat het nog moeilijker maakt: in onze gemeente zijn er niet veel bedrijven van die omvang. Bijna alle interessante vacatures in de regio zijn net daar. Het voelt alsof één klacht mijn hele toekomst op slot heeft gezet, terwijl ik altijd mijn werk goed deed.