Teveel aan huurgelden betaald (mijn fout)

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Kaloeke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Teveel aan huurgelden betaald (mijn fout)

#1 , 27 mar 2025 07:04

Beste mensen,
Ik ben onlangs tot de vaststelling gekomen dat ik van bij het begin per ongeluk een verkeerd bedrag heb ingesteld voor de domicering van de huur.
Ik betaal al drie jaar 50 euro teveel.
Dit is mijn onoplettendheid, maar de huurbaas heeft ook niks gezegd.
De laatste is er wel als de kippen bij om zelf een kleine vergetelheid te melden, zoals toen ik een keer de vaste kosten van 35 euro was vergeten.
Heb ik kans om dit geld terug te krijgen of is dat niet mogelijk omdat ik een cijfertje verkeerd heb getypt?
Bedankt mensen en een fijne dag

LennieK

#2 , 27 mar 2025 10:03

Ik zou gewoon een brief schrijven naar de verhuurder, waar je mooi een berekening op zet van de teveel betaalde huurgelden en vermelden dat je dit zal rechtzetten met de komende te betalen huurgelden.

Ofwel betaal je dus x aantal maanden geen huur, ofwel betaal je x aantal maanden minder huur (bijvoorbeeld 200 euro per maand minder dan normaal).

Zorg dat je hier een mooi papieren spoor van hebt, met andere woorden aangetekend jouw brief versturen en een kopie met de gewone post.

CityBird

#3 , 27 mar 2025 10:17

Beste mensen,
Ik betaal al drie jaar 50 euro teveel.
Zo’n klein bedrag heb je toch in geen tijd gecorrigeerd?
Huisbaas op de hoogte brengen en geen huur meer betalen voor een aantal maanden. 3 x 12 x 50 = 1800€.
Lang gaat dat niet duren tot alles weer vereffend is.

Reclame

lukasi

#4 , 27 mar 2025 10:58

Totaal niet betalen van de huur tot het verschil vereffend is, zou ik niet doen.
Ook een bedrag van X euro per maand in mindering zou ik zeker VOORAF heel duidelijk communiceren en dan met een schriftelijke toestemming van de verhuurder om dit zo te regelen.
En eigenlijk is het best dat je doorgeeft:
ik heb over 3 jaar elke maand 50€ te veel betaald . Ik zou het totaal bedrag van 1800 € graag terug hebben, kunnen we daarover een afspraak maken?

Kaloeke
Topic Starter

#5 , 27 mar 2025 11:52

Alvast bedankt iedereen. Mijn vraag was ook vooral of ik die centjes terug kan vorderen omdat IK de fout heb gemaakt? De huisbaas in kwestie zal alles aanvechten om dit niet te moeten betalen en zal zeker antwoorden dat ik beter had moeten opletten (wat ook zo is,uiteraard, het was ook dom).
Alvast bedankt!

KJ86

#6 , 28 mar 2025 09:48

De discussie gaat zich ontplooien rond de indexering. Het bedrag van 50 euro is al ingehaald. Deze verhuurder had blijkbaar de intentie om die 50 euro te compenseren in de indexering, want anders had je jaarlijks uw domiciliëring moeten aanpassen en was het al na het eerste jaar uitgekomen.

bosprocureur

#7 , 28 mar 2025 10:07

Die indexering zal zeker ter sprake komen indien u over de huurbetaling spreekt.

Maar... de indexering moet wel gevraagd worden, en bij laattijdige aanvraag kan de verhuurder slechts aanspraak maken op de index van de lopende maand + die van de drie voorgaande maanden.

Misschien kan TS even de rekening maken, en dan beslissen wat hij doet?
https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... calculator

Terug naar “Stel een vraag”