Partner koopt ex uit en wij tekenen opnieuw lening - wat doe ik?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
CaroL.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Partner koopt ex uit en wij tekenen opnieuw lening - wat doe ik?

#1 , 17 mar 2025 20:51

Mijn partner koopt zijn ex uit. Het huis staat momenteel enkel op zijn naam.
Plan is wel om samen een renovatielening aan te gaan en ik draag ook mee aan de huidige lening.
Volgens de notaris kan er een document opgesteld worden dat ik de kosten meedraag maar als ik mede eigenar wil worden moeten we trouwen.
Wat ik voor mij nu het beste om te doen?

basejumper

#2 , 18 mar 2025 13:37

Beste

Op basis van deze info is er onmogelijk om advies te geven.
Wel een aantal overwegingen.
Primo is je nieuwe partner nu al eigenaar van een woning waarvan een deel leningvrij en een deel met uitstaand krediet.
Ik zou nooit meerekenen voor een eigendom die niet van mij is. Indien uw relatie eindigt heeft u niets en blijft u medekredietnemer. Omgekeerd zou ik in zijn plaats nooit zomaar een stuk eigendom weg geven. Dus er zijn twee juridisch correcte oplossingen. De eerste is dat u zich inkoopt in de woning door enerzijds te betalen aan het deel leningsvrije eigendom en tegelijk deel te nemen aan de leningen waarbij u finaal voor de helft eigenaar wordt. Of nog zonder inkoop in het kapitaal minimaal een deeleigendom die overeenstemt met de verwachte betalingen van uw kant. Het alternatief is dat u geen mede eigenaar wordt maar evenmin deelneemt aan de kredieten maar wel een halve huishuur betaalt
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”