Beëindiging vruchtgebruik stiefouder op deels geërfde gezinswoning.

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
RechtZoekend
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beëindiging vruchtgebruik stiefouder op deels geërfde gezinswoning.

#1 , 16 mar 2025 09:30

Om het verhaal niet te ingewikkeld te maken zijn mijn zus en ik samen voor 75% volle eigenaar van de gezinswoning sinds het overlijden van de laatste ouder (beide ouders zijn dus overleden). De laatste ouder heeft via een testament het vruchtgebruik op de gezinswoning gegeven aan een stiefouder waarmee geen contact meer is.

Hoe komen wij uit deze situatie? Kan het vruchtgebruik beëindigd worden? Kon dit vruchtgebruik in de eerste plaats toegekend worden aangezien ik en mijn zus al voor 50% volle eigenaar waren?

Alvast bedankt,

bosprocureur

#2 , 16 mar 2025 09:55

Was die stiefouder gehuwd, of ... ?

wanton

#3 , 16 mar 2025 10:17

Zijn jullie nu voor 50 of 75 % volle eigenaar?
Jullie kunnen steeds dat vruchtgebruik afkopen van die persoon. Hoeveel dat is hangt af van man of vrouw en diens leeftijd.
Moet wel steeds via notaris gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Thomas_A

#4 , 16 mar 2025 10:32

Jullie kunnen steeds dat vruchtgebruik afkopen van die persoon. Hoeveel dat is hangt af van man of vrouw en diens leeftijd.
Waarschijnlijk bedoel je het zo, maar dat kan natuurlijk alleen mits akkoord van de vruchtgebruiker. Blote eigenaar kan vruchtgebruiker nooit verplichten dit op te geven voor een zak geld.

RechtZoekend
Topic Starter

#5 , 16 mar 2025 10:42

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Wij zijn nu samen voor 75% volle eigenaar. We wachten nog op antwoord, maar vermoeden dat de stiefouder niet akkoord zal gaan met de verkoop.

Zij waren wettelijk samenwonend en de ouder heeft het vruchtgebruik ook nog eens in een testament opgenomen.

basejumper

#6 , 16 mar 2025 13:38

@wanton
@Thomas

Ik twijfel hier toch. De kinderen waren al voor de helft naakte eigenaar bij overlijden moeder en werden bij vaders overlijden minstens voor de helft volle eigenaar. Waar het andere kwart van komt in volle eigendom weet ik niet. ik vermoed eerder een kwart in naakte eigendom uit de erfenis van de vader waarbij die een kwart aan zijn partner overliet + vruchtgebruik. Ik meen echter dat door zijn testament hij een beschikking heeft gemaakt over de helft van de woning die niet van hem is. Indien huwelijk is er een wettelijk vruchtgebruik. indien geen huwelijk lijkt het testament me aanvechtbaar en een verkoop op die basis mogelijk wel afdwingbaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

RechtZoekend
Topic Starter

#7 , 16 mar 2025 14:06

Enkel het vruchtgebruik is aan de stiefouder overgelaten.

De aankoop van het vastgoed is voor de nieuwe partner en na het overlijden van ouder 1 geregeld. Hierdoor is de situatie niet gebruikelijk denk ik en hadden wij als de 2 kinderen al een helft in naakte eigendom. Ouder 2 had 50% volle eigendom en 50% in vruchtgebruik.

Als de nieuwe partner (schoonouder) niet uit onverdeeldheid wil treden, zou onze erfenis nog 20 jaar kunnen vastzitten.

RechtZoekend
Topic Starter

#8 , 16 mar 2025 14:13

Wat misschien ook nog een vraag kan zijn is of er dan nog wel sprake is van een onverdeeldheid aangezien er vruchtgebruik werd toegekend op vastgoed dat niet volledig in volle eigendom was van de ouder?

Thomas_A

#9 , 16 mar 2025 14:30

@wanton
@Thomas

Ik twijfel hier toch. De kinderen waren al voor de helft naakte eigenaar bij overlijden moeder en werden bij vaders overlijden minstens voor de helft volle eigenaar.
Ik deel je twijfel.

Mijn bedoeling was enkel te reageren op het afkopen van het vruchtgebruiker. Dat dit enkel mogelijk is als de vruchtgebruiker akkoord is.

Of het vruchtgebruik zelf geldig is en door de vruchtgebruiker nogmaals via testament kon doorgegeven worden, is een andere zaak.

wanton

#10 , 16 mar 2025 14:55

Vruchtgebruiker kan VG zelf niet meer doorgeven.
Anderzijds denk ik dat een procedure succesvol kan eindigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lelie60

#11 , 16 mar 2025 16:37

ik denk dat jullie recht hebben op 50% van de normale huurwaarde van de woning sedert het overlijden.

bullgod

#12 , 16 mar 2025 21:36

alle berichten van TS zijn tegenstrijdig.
onmogelijk om hier op te antwoorden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

RechtZoekend
Topic Starter

#13 , 16 mar 2025 22:16

Kan je verduidelijken wat er tegenstrijdig is a.u.b.?

bullgod

#14 , 17 mar 2025 10:15

percentages VE, BE en VG.

#7: werd de gezinswoning gekocht na overlijden ouder 1 ? werd deze gekocht door ouder 2 en beide kinderen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

RechtZoekend
Topic Starter

#15 , 17 mar 2025 16:29

Ja klopt.
Ouder 1 was overleden. Toenmalige gezinswoning verkocht. Nieuwe woonst aangekocht waarbij ouder 2 50% in volle eigendom heeft gekocht en 50% vruchtgebruik omdat beide kinderen ieders voor 25% kochten. Toen kwam nieuwe partner in beeld.

Bij opmaak testament waarin nog eens nadrukkelijk vruchtgebruik aan de nieuwe partner werd gegeven (ondanks wettelijk samenwonen) werd vergeten te vermelden dat ouder 2 niet voor 100% volle eigendom had.

Terug naar “Stel een vraag”