Weigering registratie bankgift door OHARS (roerende schenking)

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Dossier Dammie
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Weigering registratie bankgift door OHARS (roerende schenking)

#1 , 13 mar 2025 14:35

MIJN VRAAG

Op de dag dat schenkingsbetalingen aan de begunstigden (eindelijk) een feit waren en dus het document te registratie vd roerende schenking (eindelijk & vrijwillig) kon overgemaakt worden aan FOD Fin. is de schenker vrij onverwachts overleden.
Men kreeg dus een weigering vd registratie wegens een dag te laat.

Los van het feit of dit nu veel financiële impact heeft voor begunstigden proberen we te kijken hoe te protesteren tegen die weigering.
Want het is o.i. eenvoudig aan te tonen dat de fin. instelling te lang getalmd heeft met uitvoeren vd nodige transacties met als oorzaak de te late indiening.

Dus wat is de procedure voor protest en hoeveel tijd is er? Kan iemand daar een licht op werpen?
Immers, na telefonisch contact met het centrale nummer vd overheid ben ik zelf niets wijzer geworden.
Ik kreeg als antwoord: "ik weet het niet (sic!), het antwoord is te vinden op onze website" ... maar ik heb het niet gevonden :)

dank bij voorbaat voor uw hulp

LeenW

#2 , 13 mar 2025 14:38

Ik zou denken dat hier geen protest mogelijk is, de regels zijn immers wat ze zijn. Indien de schade het gevolg is van getreuzel bij de bank, is het daar dat u de schade moet verhalen.

basejumper

#3 , 14 mar 2025 11:24

Beste

Protesteren bij Fod Financiën heeft inderdaad geen enkel zin. Een schenklng met toepassing schenkingsrechten kan inderdaad enkel indien schenker nog leeft. De Belgische overheid bij monde van FOD financiën gaat een mogelijk pecuniair verlies niet opnemen omdat in het proces van schenking er vertraging zit.
Indien u kan bewijzen dat er een onredelijke termijn van behandeling door de bank is kan u daar klacht neerleggen. Maar wat u 'getreuzel' heet is niet noodzakelijk een objectief gegeven...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”