Parkeeretributie in laadzone Ukkel

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Dalti
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Parkeeretributie in laadzone Ukkel

#1 , 02 mar 2025 15:20

Ik kreeg een parkeerretributie van €100 voor het parkeren in een laadzone te Marie Depagestraat 42, Ukkel om 7:22u.

Echter kan ik met de beste wil de intentie van het verkeersbord op deze locatie niet verstaan en ook de wegcode lijkt mij daarbij niet te helpen.

Het verkeersbord type M27 op deze locatie zou als ik het goed versta, moeten aangeven gedurende welke uren het verbod of toelating van toepassing is.
In dit geval lijkt het me om een toelating, E9 te gaan.

De logica van de wegcode volgende, maakte ik op dat het hier ging om een toelating tot parkeren, mits betaling, tijdens de uren 7-9u vermeld op het onderschrift en dat buiten deze uren er een laadzone van toepassing is.

Intuitief zou het mij logisch lijken dat een verbordbord type E1 hier de laad- en loszone zou aangeven. In dat geval zou het onderschrift 7-9u aanduiden dat in de laadzone gedurende dat bepaald tijdstip kunnen aanduiden.

Ik heb getracht een betwisting bij de cel parkeren aan te tekenen, maar deze werd verworpen zonder verduidelijking.

Verder heb ik dit type van aanduiding voor een laad- en loszone nog niet tegengekomen en ik vraag mij af of het verkeersbord hier wel correct is aangebracht.

Lanox

#2 , 02 mar 2025 17:53

Een foto van het bord zou helpen. Ik ken geen M27. M serie zijn aanduidingen voor tweewielers.

Sirkii

#3 , 02 mar 2025 18:10

M27 zijn onderborden (blauw met witte letters). Wat staat er exact op ? Foto mag 👍

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 mar 2025 20:06

Het gaat om de in het Brussels Gewest klassieke "laden & lossen" scam ...

https://maps.app.goo.gl/ZukyEdDWAR8dYRJf9

Het bord staat conform wegcode parkeren toe voor alle motorvoertuigen, betalend (die 100€) , tussen 7 en 9

Dus als je daar om 7u22 parkeerde, kost dat 100€ ...

Het verbiedt NIET om daar op andere uren te laden en te lossen ...
Het verbiedt ook het laden en lossen niet op de aangebrachte uren
Het verbiedt wel het parkeren buiten de uren van 7 tot 9 (anders gezegd, het parkeren is beperkt van 7 tot 9) ... en dan kunnen ze weer die retributie vragen

Het gebruik van 2 blauwe onderborden is illegaal
Het derde witte bord is helemaal illegaal (zelfs niet voorzien in wegcode)

pouly

#5 , 05 mar 2025 10:47

Het gaat om de in het Brussels Gewest klassieke "laden & lossen" scam ...

Het gebruik van 2 blauwe onderborden is illegaal
Het derde witte bord is helemaal illegaal (zelfs niet voorzien in wegcode)
Kan het feit dat de onderborden " illegaal" zijn een basis vormen om de retributie met succes te betwisten ?

Sirkii

#6 , 05 mar 2025 11:54

Neen heb je. Ja kan je krijgen. k Zou bezwaar indienen met de hierboven beschreven argumentatie.

Dalti
Topic Starter

#7 , 03 apr 2025 10:22

De retributie dateert van eind december. Ik heb bezwaar aangetekend, waarop ik dit antwoord kreeg, dat niet ingaat op mijn argumenten:

“ U werd geverbaliseerd om 07:51 uur, zonder dat onze stewards beweging rond uw voertuig vaststelden.

Onze stewards zijn beëdigde ambtenaars en hun vaststelling is rechtsgeldig.

Buiten de uren waarop deze plaatsen voorbehouden zijn voor het laden en lossen (aangeduid op de verticale signalisatie), blijven ze ter beschikking van de buurtbewoners en de gebruikers. Ze kunnen dan gebruikt worden als parkeerplaats, met inachtneming van het statuut en de geldende reglementering van de zone op die plaats (oranje, groene of blauwe zone).

De controles van de leveringszones vinden plaats vanaf 7 uur 's ochtends, ook op zaterdag, terwijl de parkeerzones gecontroleerd worden van 9 tot 18 uur.

De retributieverordening, gestemd door de raad en gepubliceerd op de website van de gemeente, voorziet dat het forfaitair bedrag van de retributie in geval van parkeren in een leveringszone € 100 per parkeerperiode (4.30 uur) bedraagt. Deze retributie geldt ook voor de omgeving van scholen, kinderdagverblijven, enz.

Het parkeerboete dat tegen u werd uitgeschreven, is dus volkomen rechtmatig.”

Hierop heb ik begin maart telefonisch contact genomen met de cel parkeren, waar mij verzekerd werd dat er opnieuw naar mijn argumenten gekeken zou worden. Een maand en twee herinnering mails verder heb ik nog geen antwoord. Ik verwacht ook geen verdere medewerking van de gemeente Ukkel en ga het hier dus bij laten.

Terug naar “Stel een vraag”