ziekteuitkering via voortgezette verzekering

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
limburgio
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ziekteuitkering via voortgezette verzekering

#1 , 30 jan 2025 16:12

Probleem met berekenen van mijn ziekteuitkering

Ik heb 10 jaar part time in de bewaking gewerkt, door de erg afwisselende uren en risico premies was mijn deeltijds loon gelijkgesteld aan voltijds. Ik heb toen aan de RVA laten weten dat ik geen extra uitkering wil ontvangen omdat ik part time werk, WEL behoud van mijn rechten.
Na mijn loopbaan in de bewaking heb ik
voltijds gewerkt 3/5/2023 tem 6/11/2023 (ontslagen C4)

- gewerkt 3/5/2023 - 6/11/2024 voltijds, C4 ontvangen
- ingeschreven vdab, niet gewerkt en geen werkloosheidsuitkering aangevraagd 7/11/2023 - 10/12/2023
- 1ste ziekte periode 11/12/2023 - 10/3/2024 (cataractoperatie beide ogen)AANVAARD maar nog niet uitbetaald
- niet gewerkt, ingeschreven vdab 11/3/2024 - 11/6/2024
- 2de ziekte periode 12/6/2024 - 28/2/2025 (voorlopig) tal van oogoperaties, AANVAARD maar nog niet vergoed

Solidaris zegt omdat ik geen werkloosheidsuitkering heb ontvangen, dat ze mijn ziekteuitkering niet kunnen uitbetalen!

Er zou iets bestaan als voortgezette verzekering maar ik weet niet of ik hiervoor in aanmerking kom. Dan zou er van rva uit een attest moeten komen maar welk?

Heeft het nut dat de periode tussen mijn ziekteperiodes in ook een vertrouwelijk krijgt zodat het 1 ziekte periode wordt ipv 2 met 3 maanden tussen?

Het kan toch niet dat als je 26 jaar gewerkt hebt, geen werkloosheidsuitkering aanvraagt (wel dit recht hebt), je opeens geen recht hebt op ziekteuitkering?

Marcus Aurelius

#2 , 30 jan 2025 23:28

voortgezette verzekering is een begrip binnen de sector zelfstandigen, die hun activiteit volledig stopzetten maar nog enkele jaren van hun pensioenleeftijd verwijderd zijn.

Misschien eens lezen: https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ar ... -erkenning

waarom heeft u geen werkloosheidsuitkering aangevraagd?

Als u geen gelijkgestelde periode kan aantonen zal u dat later ook nog eens voelen in uw pensioen.

Neem dringend contact op met uw vakbond en kijk wat er nog kan gedaan worden. Aanvraag afwijking?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007

#3 , 31 jan 2025 08:31

In de ziekteverzekering bestaat de term " voorgezette verzekering " wel degelijk ook ( ook voor loontrekkenden ).

Er kan best aan het ziekenfonds gevraagd worden wat hij exact moet doen ( voortgezette verzekering in de ziekteverzekering kan voor bv. een laattijdige werkloosheidsuitkeringen aanvraag ( zonder vergoeding omdat ze laatijdig is), maar het ziekenfonds kan dan een voortgezette verzekering toekennen op basis van een attest van de werkloosheid.
Voortgezette verzekering is ook niet gratis bovendien.

Het is wel zo ingewikkeld dat hij best een schriftelijke reaktie van het ziekenfonds kan uitlokken wat hem EXACT te doen staan, om zijn ziekteuitkering eventueel in orde te kunnen krijgen..

"Het kan toch niet dat als je 26 jaar gewerkt hebt, geen werkloosheidsuitkering aanvraagt (wel dit recht hebt), je opeens geen recht hebt op ziekteuitkering?"

Een van de voorwaarden om ziektevergoeding te krijgen is dat je in de 30 dagen voor de aanvang van de arbeidsongeschiktheid nog moet gewerkt, werkloosheid of ziek geweest zijn.

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 31 jan 2025 23:35

#3. U moet een onderscheid maken tussen recht op prestaties en recht op uitkeringen. We kennen inderdaad de mogelijkheid om als resident verzekerd te worden maar hiervoor krijg je enkel maar recht op een tussenkomst in de ziektekostenverzekering. Misschien topic van TS nog eens goed lezen: gewerkt 3/5/2023 - 6/11/2024 voltijds, C4 ontvangen
- ingeschreven vdab, niet gewerkt en geen werkloosheidsuitkering aangevraagd 7/11/2023 - 10/12/2023
- 1ste ziekte periode 11/12/2023 - 10/3/2024 (cataractoperatie beide ogen)AANVAARD maar nog niet uitbetaald
- niet gewerkt, ingeschreven vdab 11/3/2024 - 11/6/2024
- 2de ziekte periode 12/6/2024 - 28/2/2025 (voorlopig) tal van oogoperaties, AANVAARD maar nog niet vergoed

dus niet verzekerd van 07.11.2023 tot 10.12.2023: meer dan 1 maand
niet verzekerd van 11.03.2024 tot 01.06.2024, meer dan 2 maanden niet verzekerd
ziekteperiode van 12.06.2024 tot 28.02.2025, niet voorafgegaan door een verzekerde periode uit tewerkstelling of werkloosheid.

Betrokkene kan best dringend contact opnemen met het OCMW van zijn woonplaats en een aanvraag om tewerkstelling toepassing art. 60§7 te vragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatie en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”