Adviserend arts wil mij zowat verplichten tot operatie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Irisje.dbs
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Adviserend arts wil mij zowat verplichten tot operatie

#1 , 26 nov 2024 13:12

Beste,
Ik sta al enkele jaren op invaliditeit, wegens volledige kanaalstenose, disc en facetaetrose en nog enkele aandoeningen.
Nu moest ik naar adviserend arts, andere dan gewoonlijk, deze behandelde me rechtuit arrogant hij zei dat ik moest werken tot mijn 66 zoals iedereen en dat ik "het zelf zo wilde" omdat ik me niet laat opereren, wetende dat mijn eigen arts, mij operatie afraadt, maar volgens hem moet ik het toch maar proberen, zodat ik terug kan werken..
Anders kan hij me schorsen zei hij. Nu wordt ik dus verplicht om een terug naar werk traject te volgen. Kan hij dit zomaar eisen?

dako

#2 , 26 nov 2024 16:58

Een adviserend arts neemt zelf geen beslissingen. Dit doet de geneeskundige raad voor invaliditeit. Wel zal deze adviserend arts je situatie beoordelen en een verslag opmaken van zijn bevindingen, met overzicht van mogelijke acties. Een operatie kan daar (mogelijks) onderdeel van zijn.
Het feit dat je gebruikelijke controlearts dit (mogelijk) afraad of anders ziet doet geen inbreuk van zijn opinie. Altijd mogelijk dat de gebruikelijke controlearts iets over het hoofd ziet of een tweede opinie anders is dan de eerste (van je gebruikelijke).

Finaal zal de geneeskundige raad voor invaliditeit hierin een beslissing nemen. Mogelijks merken zij de twee verschillende visies op en vragen nog een bijkomend onderzoek of derde opinie, of volgend de eerste (gebruikelijk) of tweede arts.

Mocht je niet akkoord zijn met de genomen beslissing kan je tegen de beslissing van de geneeskundige raad en/of arts kan je binnen de drie maand beroep aantekenen bij de arbeidsrechtbank.

basejumper

#3 , 26 nov 2024 19:31

Beste

Een terug naar werk traject is een begeleide hulp om samen te zoeken naar (aangepast) werk dat u wel kan doen. Dat is geen sanctie hè.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii

#4 , 26 nov 2024 19:36

Vraag het advies aan je huisdokter. Hij/zij kan ev kontakt opnemen met de betrokken dokter

Terug naar “Stel een vraag”