Opzeg studio voor eigen kinderen die studeren

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Steack76
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzeg studio voor eigen kinderen die studeren

#1 , 25 nov 2024 10:08

Hallo,

Wij hebben dit jaar een studio gekocht met de bedoeling om op termijn onze zoon hierin te laten verblijven tijdens zijn studie hoger onderwijs.
Momenteel is de studio bewoond( geregistreerd contract sinds 2019).

Kunnen we de huur opzeggen mits we rekening houden met de opzegtermijn van 6 maand? Onze zoon zal er zijn domicilie niet hebben, maar er wel een jaar of 4 verblijven.

LennieK

#2 , 25 nov 2024 11:54

Artikel 17 van het Vlaams woninghuurdecreet vermeldt louter dat het 'goed moet werkelijk en doorlopend betrokken zijn'. Dus er staat niet dat de betrekker er moet gedomicilieerd zijn. Het is de werkelijke toestand die telt.

bosprocureur

#3 , 25 nov 2024 12:54

Een beetje onduidelijk toch, waar ze enerzijds (https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... urcontract) vermelden
" De verhuurder kan het huurcontract op elk ogenblik opzeggen met een opzeggingstermijn van 6 maanden als hij de woning zelf wil gebruiken "
, maar anderzijds toch :
" De verhuurder of de familieleden zijn verplicht om er binnen het jaar te gaan wonen en moeten daar gedurende minstens 2 jaar effectief verblijven. Wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd, riskeert de verhuurder aan de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur te moeten betalen. "

Reclame

LennieK

#4 , 25 nov 2024 13:13

Hoezo? Er staat toch ook 'effectief verblijven'? En niet 'gedomicilieerd zijn'

Want hoe ik het begrijp gaat TS zijn/haar zoon er wel verblijven, maar niet domiciliëren

bosprocureur

#5 , 25 nov 2024 13:33

Inderdaad, maar nog op dezelfde pagina zie ik iets anders :
" De verhuurder of de familieleden zijn verplicht om er binnen het jaar te gaan wonen en moeten daar gedurende minstens 2 jaar effectief verblijven. Wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd, riskeert de verhuurder aan de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur te moeten betalen. "

Steack76
Topic Starter

#6 , 25 nov 2024 15:34

Dus als ik het goed begrijp zal het afhangen van de huurder, als hij /zij de wet niet kent of zich niet informeert is er geen probleem.... In het andere geval kan heb ik een probleem.

bosprocureur

#7 , 25 nov 2024 15:40

Ik denk dat er geen echt probleem is, maar de teksten zijn mijns inziens inderdaad verschillend te interpreteren.

Maar maak wel dat uw kinderen, bij naam genoemd, in de opzeg vermeld zijn, èn dat ze (of tenminste één) er ook twee jaar gebruik van maken.

WP002

#8 , 26 nov 2024 08:15

Inderdaad, maar nog op dezelfde pagina zie ik iets anders :
Ik zie nergens het woord "gedomicilieerd", dus ik denk niet dat er een probleem is. Anders zou je bijv. ook geen appartement aan de zee als tweede verblijf kunnen kopen en er dan eventuele huurders (weliswaar na 6 maanden) uitzetten om het zelf te betrekken.

Terug naar “Stel een vraag”