Situatie
Ouders getrouwd onder het wettelijk standaard contract met gemeenschap
Mijn vader is overleden en heeft via een gift tussen echtgenoten 1/4 volle eigendom en 3/4 vruchtgebruik geschonken aan mijn moeder.
De 2 kinderen hebben 3/4 blote eigendom gekregen
Nu is mijn moeder ook overleden.
Aangifte van het nalatenschap moeder
1) In de aangifte eigen vermogen / onroerende goederen
Aard van het goed: gezinswoning / raming volle eigendom 250000 euro (actuele waarde woning) / Aandeel van de overledene 5/8 / raming van het aandeel 156250 euro.
Berekening aandeel moeder:
=1/2 van het totaal (haar deel) + 1/4 volle eigendom van vader (1/2 totaal) + 3/4 vruchtgebruik van vader (1/2 totaal)
=4/8 + 1/8
=5/8 aandeel van de gezinswoning
2) Ik vermoed dat de 3/4 vruchtgebruik overgaat naar de kinderen zodat de 3/4 blote eigendom overgaat in volle eigendom (uitdoving)
In de aangiften vruchtgebruik
Uitdoving van het vruchtgebruik
Beschrijving van het goed: gezinswoning / Begunstigde: kinderen / Uitdoving / Oorsprong van het vruchtgebruik : langstlevende
3) De inboedel is blijkbaar verzekerd tegen brand voor een waarde van 50000 euro.
Deze polisnr. + bedrag moet vermeld worden in de aangifte.
Hoe zit het nu met de aangifte van de inboedel in de eigen vermogen / onroerende goederen. In de praktijk is deze niets meer waard, voor oude meubels en
wat potten en pannen wordt niets meer gegeven. Het kost zelfs geld om het huis te laten leeg te maken en de dingen naar het containerpark te brengen.
Is er een standaard omschrijving om dit te vermelden, kun je de inboedel in de roerende goederen gewoon weglaten of hoe gaat de fiscus hiermee om?
Zijn mijn berekeningen/veronderstellingen juist?
Alvast bedankt voor jullie advies,
Tom